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Coleção Digital
Título: THE PORTUGUESE AS A SECOND LANGUAGE LEARNING-TEACHING PROCESS FOR DEAF PEOPLE: THE CONJUNCTIVE CONNECTORS Autor: MARIA APARECIDA CESAR AMORIM
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
ROSA MARINA DE BRITO MEYER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 4976
Catalogação: 07/06/2004 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4976@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4976@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4976
Resumo:
Título: THE PORTUGUESE AS A SECOND LANGUAGE LEARNING-TEACHING PROCESS FOR DEAF PEOPLE: THE CONJUNCTIVE CONNECTORS Autor: MARIA APARECIDA CESAR AMORIM
Nº do Conteudo: 4976
Catalogação: 07/06/2004 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4976@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4976@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4976
Resumo:
This research aims at analyzing the knowledge and use of
the conjunctive connectors as, although, but and because by
deaf people, considering LIBRAS - Brazilian sign language -
as their first language, in a Portuguese as a second
language (L2) teaching-learning approach . Based on the
functionalism model and on the argumentative semantics, it
starts testing adolescent and adult deaf informants,
students of some private schools in Rio de Janeiro, from
the the 5th to the 8th grade, who demonstrate their
performance in the usage of these connectors in the written
form of the Portuguese language. Through the tests results
we could verify that their competence in the use of
conjunctive connectors elements relates to linguistic
facts, such as lexical, syntactic and textual-semantic
issues, and to extralinguistic facts, such as school level,
deafness level, age, proficiency level at LIBRAS and
Portuguese language, and also to the kind of test applied.
It has been noticed that the informants who know LIBRAS
have a better performance in Portuguese. Eventually, it is
highlighted the importance of reflections on this theme to
researches on the Portuguese teaching-learning process as a
second language for the deaf, as well as to the
implementation of actions concerning changes in the current
Brazilian methodologies.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
REFERENCES | |
ANNEX |