$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: TECHNICAL SCHOOL OF PARÁ AND THE PROFESSIONAL EDUCATION POLICIES OF THE STATE
Autor: ELINILZE GUEDES TEODORO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ANA WALESKA POLLO CAMPOS MENDONCA - ADVISOR
RONALDO MARCOS DE LIMA ARAUJO - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 16671
Catalogação:  29/12/2010 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16671@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16671@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.16671

Resumo:
The thesis is aimed at studying the transformation process of ETEPA (Technical School of Pará State) in the 1980-2003 period. It analyses its origens as an Interschool Center in 1980, leaded by the State policies on professional education; and in the 1990 decade as the ETEMP in the context of several educational reforms carried out in the nineties. The analysis scope is restricted to the 1980-2003 period, because since then ETEPA has been changed to the special status of a Social Organization. The theoretical framework of the thesis is based on concepts of school culture, as developped by Magalhães (1999), Barroso (2007), and mostly by Viñao (2006). This historiographic approach is complemented by studies on schools policies carried out by Cunha (1975; 2000) and Warde (1979). The research methodology explored bibliographical sources through archival studies related to legal bylaws, Government resoluctions and decrees, institucional printouts, as well as articles published by the regional press. The data from the archival studies were complemented by interviews carried out with leading directors of the several administrations in the period, as well as with samples of faculty members and alumni. The data gathered by the research pinpoint many aspects of articulations and desarticulations, assynchronies and insuficiencies of the ETEPA´s institutional culture in relation to the national and regional policies on professional education. In such a context of uncertainty and dubiousness, it is stressed the role played by the faculty protagonism in shapping ETEPA´s institutional culture. However, this faculty protagonism reflects also several dimensions of resistence and inflexibility towards required institutional changes in the period.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
CHAPTER 7  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui