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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: SILENCE AND NOISE: AN INTRODUCTION TO MUSIC FROM A FREUDIAN AND LACANIAN PERSPECTIVE Autor: LOURENCO ASTUA DE MORAES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
ANA MARIA DE TOLEDO PIZA RUDGE - ADVISOR
Nº do Conteudo: 12483
Catalogação: 13/11/2008 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12483@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12483@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.12483
Resumo:
Título: SILENCE AND NOISE: AN INTRODUCTION TO MUSIC FROM A FREUDIAN AND LACANIAN PERSPECTIVE Autor: LOURENCO ASTUA DE MORAES
Nº do Conteudo: 12483
Catalogação: 13/11/2008 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12483@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12483@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.12483
Resumo:
In music and in the psychoanalytical practice alike,
silence occupies a
central place. We sought, in the present work, to
interrogate this silence, assuming
to find in it, a possible intersection between the two
fields. In music, silence
appears, first of all, as that which structurally denies
it, allowing it, thus, to exist.
It is the emptiness that confers to sound, its form. On the
other hand, silence,
sometimes imposed on music itself, also appears in the fact
that music raises
problems associated with ethics and politics. In
psychoanalysis, silence, also
having a structural position, leads to the freudian
invention called the drive. The
drive, being a myth, is a condition to the appearance of a
subject and to the
possibility of the language being`s ethical choice. Jacques
Lacan revisits the drive
circuit of Freud and its four terms indicating that it goes
around something: the a
object. Object cause of anguish and desire, the a object
appears under many forms
in the levels of subjective development, namely, verbal,
anal, phallic, scopic and
vocal. With Lacan, we see that the voice is the beastly
roar of the dying father, the
scream of a sacrificed god who haunts the language. It`s a
quiet but present voice,
with effect in the Real. Being a way of silencing this
voice, of stifling it, music
paradoxly also propagates this object in a privileged way
creating thus an
emptiness which we propose, closing the circuit, to name in
another way: silence.