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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: GUIGNARD AND THE OTHER MODERN Autor: FLAVIO REZENDE DE CARVALHO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
RONALDO BRITO FERNANDES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 11851
Catalogação: 26/06/2008 Liberação: 26/06/2008 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11851&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11851&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.11851
Resumo:
Título: GUIGNARD AND THE OTHER MODERN Autor: FLAVIO REZENDE DE CARVALHO
Nº do Conteudo: 11851
Catalogação: 26/06/2008 Liberação: 26/06/2008 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11851&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11851&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.11851
Resumo:
This dissertation attempts to situate the work of Alberto
da Veiga Guignard vis-à-vis the modern, that is, to shed
upon it a contemporary light that repositions it
problematically within the frame of Brazilian art as a
whole.Guignard, over the years, ended up being rendered as
the stable image of a reference value. He is, for many, the
greatest Brazilian painter of our first Modernism.
Nonetheless, such judgment, whether right or wrong, has in
no way contributed to broaden the discussion of his work -
on the contrary - it is kept in captivity as a kind of
functional myth, that is, as a fact that has conveniently
been already explained. Some decades ago, the Brazilian art
historiography tried to rescue him from this unfavorable
crystallization. Reference should be made to Ronaldo Brito,
Carlos Zílio and, more recently, Rodrigo Naves, as some
of those who have originated and developed such critical
revision. My intention, therefore, is to resume and advance
these studies in the sense of investigating, having as much
as possible the works themselves as a starting point, the
possibility of thinking a distinct, obscured, dislocated,
deviated, at last, other modernity. Naturally, this
presupposes the possibility of coexistence, in time, of
multiple modernities, many times contradictory concerning
the modern, which demand examination. In Guignard, it is
the case that demands such hypothesis. Either we imagine a
modernity marked by the experiences of the artist, or we
will be doomed to reproduce, in a higher or lower degree,
the totalizing frame that systematically imprisons him and
undervalues him. Therefore, again, Guignard`s work is found
at the center of a broader discussion - a place that,
actually, it has never ceased to occupy.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS | |
INTRODUCTION | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
REFERENCES AND ANNEX |