$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: PROPOSED METHOD FOR CREATING AND VALIDATING TUTORIALS: LEARNING GRAPHIC SOFTWARE
Autor: WALTER DUTRA DA SILVEIRA NETO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  RITA MARIA DE SOUZA COUTO - ADVISOR
SILVANA BERNARDES ROSA - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 21631
Catalogação:  12/06/2013 Liberação: 12/06/2013 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21631&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21631&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.21631

Resumo:
The need to assist people working with graphics software for teaching in educational institutions motivated the present research, where we show the efficiency of the use of tutorials and testing of such methods for Distance Education Computer-Mediated. The overall objective of this thesis was to develop models of creation and validation of tutorials for teaching graphics software. We analyzed tools that enable the enrichment of this method, showing how it can be effective and may even say attractive to those involved in processes of knowledge construction. By its nature, the survey characterized as applied, and qualitative. From the perspective of your goals, set up as an exploratory research and the technical procedures, developed as research literature and documents. From the general models for the creation and validation of tutorials, we developed a specific tutorial that offers, among other features content and graphics, text, sound, still image and video files into language Virtual Reality. The main steps followed to develop this thesis were beyond the study of literature related to the theme, the development of parameters to determine the effectiveness of a tutorial, the identification and analysis of systems that are designed to EDMC, aiming to use them as an environment for experimentation of this work, the identification and analysis software that involves the process of developing tutorials, in this case, a three-dimensional CAD software, an object of study for the use of a tutorial course in the design, undertaking of studies on methods for usability evaluation of tutorials in order to know the various terms and select an appropriate form of ergonomic analysis and HCI (Human Computer Interaction), based on survey of users, verification and study of definitions and applications of hypermedia in Virtual Learning Environments (VLE). The development and validation of the tutorial with students and professionals have identified a number of requirements that are needed for a good design tutorials. The completion of the work presents a synthesis of data collected in the validation process of the tutorial, as well as recommendations for future studies.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui