$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE FORMS OF INFAMY: POLITICS AND AESTHETICS IN THE WORK OF JORGE LUIS BORGES (1921-1955)
Autor: GUSTAVO NAVES FRANCO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  RICARDO AUGUSTO BENZAQUEN DE ARAUJO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 14753
Catalogação:  22/12/2009 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14753@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14753@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.14753

Resumo:
The work is presented as a contribution to the critical bibliography on Jorge Luis Borges, focusing political aspects of the author´s intellectual formation, and attributing to them a specific relevance on his literary production. At first, it consists on an exam of Borges’ poems and essays published on the 1920’s, in their associations to a romantic project for the rebirth of a local and authentic race, which had its climax with the re-election of Hipólito Yrigoyen to the presidency of Argentina in 1928. However, the failure of this experience and the process of degradation of the international politic conjuncture, during the next decade, bring a decisive inflexion in Borges’ attitude. From then on, he would profess identification to a conjugation of practices and values corresponding to the ninetieth century and to the British legacy, received by him trough the reading of various authors, G. K. Chesterton in special. Simultaneously, with the aggravation of the European crisis, his works tend to the critic and satire of utopian projects of social organization, in their French and Germanic origins, both dependent on aesthetic paradigms (the first articulating principles of the art pour l’art and the pacifist cause, the second converting expressionist habits in a program for the rebirth of Arian race). The delimitation of these three frames justifies an interpretation of the short stories written in the first half of the 1940’s, with emphasis to their parodistic strains, but also their recognition of the decline of moral, aesthetic ad political English patterns. At last, the dialog between Borges and the North-American writers is stressed, so long as he found in them the representation of a new image of the world, consolidated from 1945 on, and where he discovered the possibility of a contemporary poetics, exemplified in the mystical experience described in El Aleph.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui