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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: A METHODOLOGY FOR EVALUATING THE CUSTOMER SATISFACTION WITH THE UTILITIES SERVICES Autor: EVANDRO LUIZ MENDES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
REINALDO CASTRO SOUZA - ADVISOR
TUFI MACHADO SOARES - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 9508
Catalogação: 30/01/2007 Liberação: 30/01/2007 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9508&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9508&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9508
Resumo:
Título: A METHODOLOGY FOR EVALUATING THE CUSTOMER SATISFACTION WITH THE UTILITIES SERVICES Autor: EVANDRO LUIZ MENDES
TUFI MACHADO SOARES - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 9508
Catalogação: 30/01/2007 Liberação: 30/01/2007 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9508&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9508&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9508
Resumo:
This work presents a study of statistical models used for
estimation of the
customer satisfaction. The main contributions are: a) a
general description about
the estimation methods of the customer satisfaction,
mainly about the methods
based on Structural Equation Models, grouped by: CSM
(Covariance Structure
Model) and PLS (Partial Least Square); b) a comparison
between the estimation
methods of the LISREL (Linear Structural Relations) and
PLS with base on
information function between the estimated scores and the
true ones. The used
model was the Brazilian Customer Satisfaction Index for
Electric Energy (IASC)
of the ANEEL (Brazilian Electricity Regulatory Agency); c)
an alternative
unidimentional model for the IASC based on the Samejima´s
Model for Graded
Response of the Item Response Theory (IRT).
About the comparative analysis of the scores estimation
methods, the PLS
was better than LISREL if the latent variables relations
were weak, in module. In
opposite, LISREL was the best when the latent variables
relations were stronger.
However, this analysis was based on simulated data and it
was necessary to
consider some conditions to guarantee validity, estimation
convergence and good
fit of the models. About the proposed model based on IRT,
many benefits were
observed if compared with Structural Equation Models,
mainly with regard to
survey item analysis. Finally, it was observed that both
methodologies are
important to improve IASC methodology, so they have to be
used together to
guide the manager actions and the investments to improve
utilities services for the
customers.