XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: EMOTIONS AND STIGMAS IN NARRATIVES OF INCLUSION Autor: MARA REGINA DE ALMEIDA GRIFFO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
ADRIANA NOGUEIRA ACCIOLY NOBREGA - ADVISOR
RENATO PONTES COSTA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 68581
Catalogação: 07/11/2024 Liberação: 07/11/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68581&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68581&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.68581
Resumo:
Título: EMOTIONS AND STIGMAS IN NARRATIVES OF INCLUSION Autor: MARA REGINA DE ALMEIDA GRIFFO
RENATO PONTES COSTA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 68581
Catalogação: 07/11/2024 Liberação: 07/11/2024 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68581&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=68581&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.68581
Resumo:
Motivated by finding myself inserted in an inclusive school environment, I
aim to investigate the evaluative construction of emotions and stigmas in
discursive practices about the inclusion of people with disabilities in educational
settings. For this purpose, I count on the partnership of four collaborators, who
teach in basic education and made time to talk about inclusion (Mantoan, 2015),
bringing their personal and professional perspectives to this thesis. The
interactions, recorded and transcribed with due ethical care, allowed Carol, Lívia,
Rebeca, and Carla to share their understandings of the central theme of this
study. To develop this investigation, the following specific objectives were
proposed: (i) reflect on how participants construct and evaluate inclusion
processes in their reports; (ii) investigate whether there is the presence of stigmas
and how they are related or not to certain emotions; (iii) discursively analyze the
attitudinal evaluative marks to map the lexico-grammatical choices that create
meanings about the participants positions, and (iv) observe how the narratives
align with macrosocial discourses about the inclusion of people with
disabilities. Aligned with the qualitative paradigm (Denzin; Lincoln, 2006), the
theoretical-methodological architecture is based on Critical Applied Linguistics
(Moita Lopes et al., 2006), on the ethical and critical-reflexive principles of
Exploratory Practice (Miller et al., 2008), on studies of emotions (Le Breton,
2019) and stigmas (Goffman, 2004) as well as studies of narratives (Bastos,
2005). For the micro-discursive analysis, I used the Appraisal System (Martin;
White, 2005), an integral component of Systemic-Functional Linguistics
(Halliday, 1994), to categorize the implicit and explicit evaluations constructed in
the interactions. The analysis of the exploratory conversations (Miller, 2001) was
organized into three thematic blocks: (i) inclusion in educational contexts; (ii)
inclusion as a facet of love-care-commitment, and (iii) inclusion of those on the
margins. The interpretation and analysis of the conversations with the participants
made it possible to understand that there is still work to be done in the field
of continuing teacher education to interact with human diversity at schools and
universities. In addition, from the analysis of the collaborators speech, I realized
the need for more attention to accessibility issues, especially concerning attitudes
involving ethical and moral principles. The lexico-grammatical and paralinguistic
choices made by the participants during the conversations were permeated by
emotions (frustration, displeasure, dissatisfaction, contentment etc.), by
micropolitical power relations (who can include whom in the school context, who
suffers and who resists) and by a vision of inclusion that corroborates education as
a political act (Freire, 2019a). The teachers reports also point to the presence
of stigmas in classroom situations and outside of it, such as negative judgments
related to disability made by teachers and students. The reflections generated in
the research contributed to expanding the understanding of inclusive practices in
the contexts present in the conversations, enabling access to personal experiences
that integrate broader contexts.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |