$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: APPROACHES TO THE FEMALE CONDITION IN PEDAGOGICAL PRACTICES OF FORMAL EDUCATION IN A WOMEN S PRISON IN THE RIO DE JANEIRO STATE
Autor: LIVIA SILVA DE SOUZA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ROSALIA MARIA DUARTE - ADVISOR
Nº do Conteudo: 66754
Catalogação:  16/05/2024 Liberação: 27/05/2024 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66754&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66754&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.66754

Resumo:
This dissertation s objective was to understand and analyze possible approaches to themes related to the female condition of teachers pedagogical practices in an educational institution located in a women s prison in Rio de Janeiro. Female condition is understood as the relationships built and transformed due to economic, racial, political, and cultural issues that affect women s lives and position in society. This research has the following subsidiary objectives: a) identify and describe pedagogical practices implemented in a women s prison school; b) analyze teaching materials that support the pedagogical practices; c) identifypossible approaches to themes related to the female condition by teachers and students. Qualitative research was chosen and conducted through participative observation, daily documentation, and structured interviews with 4 teachers and the coordinator of the school where the research was being conducted. The empirical material produced from the observations and interviews was submitted to classic content analysis. To contextualize the research, available data on female prisons was used, in particular, the reports from the National Penitentiary Department Information System (Sistema de Informações do Departamento Peniteciário Nacional). The theoretical basis is anchored in the literature on the Brazilian prison system and prison schools, along with studies on female inmates. The results indicate that there is a lack of pedagogical proposals intentionally aimed at addressing themes related to the female condition. However, the students take advantage of educational content unrelated to the theme to expose and discuss issues related to their condition as female inmates. Sometimes, the educational institution reinforces the disciplinary power and the invisibility of subjects deprived of freedom.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui