$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: CARNIVAL MAKERS: WOMEN S WORK IN THE SPECIAL GROUP OF THE SAMBA SCHOOLS IN RIO DE JANEIRO
Autor: DESIREE BASTOS DE ALMEIDA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  NILTON GONCALVES GAMBA JUNIOR - ADVISOR
Nº do Conteudo: 65359
Catalogação:  07/12/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=65359@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=65359@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.65359

Resumo:
This thesis reflects on the circumstances of the work carried out by women in the Samba Schools of Rio de Janeiro. The path taken to discuss the female paradigms in these associations starts from the context of origin of the Rio de Janeiro Samba Schools and the female inclusions and exclusions in this process, as well as their crossings by systems such as the State, Cultural Industry and criminality, which explain much of the forms of construction and maintenance of the feminine in these spaces. Likewise, mass culture, with television broadcasts, is used as an object of analysis in the investigation of a consolidation of the feminine in the social imaginary, whose impacts occur not only in the objective scope - in the way these workers are treated in the production spaces called barracões - but also in the subjective scope, by promoting female mythologies that endorse, in these women, an alienation in relation to their own condition. In addition, the observation in the field of the space occupied by women in the sheds and the forms of sexual division of labor existing in these places, serve to reflect on the contemporary condition of female work that produces the parades of the Samba Schools in Rio de Janeiro. Finally, through a practical work, which involves a filmic record in the field of some workers and their crafts in the sheds of the Samba Schools, it is intended not only to register the female presence in these spaces, but also to value their knowledge and, thus, to point out possible sustainability alternatives for these carnival makers detached from the value systems that govern the feminine in the Samba Schools, revealing other social practices of work in the artist/craftsman, worker and maker relationship.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui