$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: SOCIOLOGY OF EDUCATIONAL REFORM: ANALYSIS OF THE RECEPTION TO MANAGERIALISM IN BRAZIL AND ITS REPERCUSSIONS IN THE ACADEMIC DEBATE
Autor: LAURA DE ALMEIDA BRAGA ROSSI
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MARCELO TADEU BAUMANN BURGOS - ADVISOR
Nº do Conteudo: 64155
Catalogação:  28/09/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64155@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64155@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.64155

Resumo:
This thesis proposes a sociological investigation of reformism and management in education. The object of research is the reception of managerial reforms in Brazil and their assimilation in the field of education. To pursue it, the first effort is to conceive a sociological perspective that allows us to contextualize the reformism in question, based on a broader discussion about the relationship between education and the State and society and its transformations throughout the 20th century and the beginning of the 21st. Right away, we intend to surround it, on the one hand, with the analysis of the incorporation of managerial ideas in public educational policies implemented in the first decades of the 2000s by state governments in the country, more specifically the cases of Ceará and Minas Gerais and, on the other hand, with the examination of its representation in the Brazilian academic debate on education management. This last aspect is explored through an extensive investigation of the main authors and works of training courses in educational and school management in the country. With this, it was possible to identify the core of the bibliography in the field of education management, making it visible that two distinct strands prevail, with little dialogue between them. As a whole, the thesis supports the hypothesis that education reform in Brazil has benefited little from a public debate that mobilizes more responsive attention from academia and sociology, in particular. And that this gap, in some way, compromises our ability to place the concrete challenges of public school at the center of the debate, which certainly go far beyond what managerial imagination and its criticism have been capable of contemplating.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui