$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE GLASS EASELS: LONG EXPOSURE IMAGES OF A MUSEOGRAPHY
Autor: LUIZA BATISTA AMARAL
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  SERGIO BRUNO GUIMARAES MARTINS - ADVISOR
Nº do Conteudo: 60483
Catalogação:  05/09/2022 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=60483@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=60483@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.60483

Resumo:
The main object of study from this research is the glass easel, a furniture designed by the architect Lina Bo Bardi, to integrate the museography of the second headquarters of MASP, inaugurated in 1968. This work goes through the timeline of the object itself, which was used to exhibit paintings from the permanent collection up to 1996, being replaced by plaster walls, and restored in 2015. The genesis of the easel s museography is marked by visual culture – based on its surroundings – and also by sketches and its materiality. This historical analysis of glass easels presents two movements: it analyses the object from the outside in and from the inside out. The purpose is to give the glass easel the status of image, displacing it from a plastic reading in the field of architecture, and making it possible to understand its reception and the construction of the aesthetics of simultaneity and overlapping. This work will cover the paths after 1996, so will be its appearance in national and international exhibitions, controversial debates about its removal from the art gallery, based on the 40th meeting of IPHAN in 2003 and articles published in newspapers. Finally, the easel is analyzed as an aesthetic element in artistic pieces and installations mobilized by MASP, understanding this mobilization as a reinforcement of the figure of the architect Lina Bo Bardi as a main portrait of the musem s identity. In order to support the reflections of the dissertation, this research will present texts and images taken by Lina Bo Bardi and Pietro Maria Bardi, works from MASP s collection and news reports on the reception of easels, in addition to critical texts about the furniture and the minutes of the MASP IPHAN meetings. In this dissertation, without further ado, one can identify a contemporary representation of MASP and the important role of the easel by serving as a support for the assumption of how modern Lina s museography is, associating the object in question with decolonial criticism and critics about the historiography of art from European roots. One can argue that MASP relies on the transparent condition of its architecture and museography to present itself in other fronts as a democratic and collective museum.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui