$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: I SUBJECT, HE SUBJECT, WE HISTORICAL SUBJECTS: LOCAL HISTORY, EXPERIENTIAL NARRATIVES AND HISTORY TEACHING
Autor: CRISTIANA ROMAO DA SILVA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  PATRICIA COELHO DA COSTA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 59119
Catalogação:  20/05/2022 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=59119@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=59119@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.59119

Resumo:
This dissertation is proposed to discuss the possibility of the pedagogical usage of the local history in history classes in the Basic Education for the final grades of Middle School and High School. For this purpose, this research focus on the perspective of the local history of the city of Duque de Caxias, located on the metropolitan region of Rio de Janeiro, being a territory belonging to Baixada Fluminense, to work as a contribution to the amplification of the historical conscience and the strengthening of students identities in History classes of the State Public Network of the city. The research s scope is structured from authors and perspectives of the field of history teaching, historiography and education. The interlocution with the concept of Micro-history, Game of Scales and Historical Conscience to think about the local history as a pedagogical approach are the premise of the research. Attached to these and other authors, this work got in touch with a group of teachers who teach in the state network of the city through an online questionnaire, created on Google Forms and available via email and WhatsApp, due to the sanitary crisis (Covid-19 pandemic). As a product of the research, a Pedagogical Catalogue was elaborated with the proposal of acquainting teachers to the local historicity. A bibliographic survey related to historiographic productions about the local history of the city, as well as interviews, were done with local historical subjects, through the Zoom application, to compose the product of the dissertation. It is understood that teachers are an essential part to the insertion of the local history in classrooms, in order to foment a historical learning that is significant and connected to students realities. When choosing contextualized and reflexive pedagogical practices, in which students understand themselves as participants of historical processes experimented, the teacher enables a rich historical knowledge, in which homogenizing narratives are being deconstructed. In this sense, the local history can contribute to a history teaching that stimulates the amplification of historical conscience, strengthening of identity and alterity.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui