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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: RHYTHM AND CHAOS: URBAN TEMPORALITIES IN THE WORKS OF PIET MONDRIAN AND RICHARD SERRA Autor: ANA HOLCK
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
RONALDO BRITO FERNANDES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 4358
Catalogação: 08/01/2004 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4358@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4358@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4358
Resumo:
Título: RHYTHM AND CHAOS: URBAN TEMPORALITIES IN THE WORKS OF PIET MONDRIAN AND RICHARD SERRA Autor: ANA HOLCK
Nº do Conteudo: 4358
Catalogação: 08/01/2004 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4358@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4358@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4358
Resumo:
The works of Piet Mondrian and Richard Serra are profoundly
related to the metropolis. Their works embrace different
urban temporalities elapsed in the twentieth century. They
were directly and indirectly influenced by music and dance,
temporal arts equally confined to the urban phenomenon.
Mondrian identifies the universal balance premises of his
neoplastic theory in the modern, dynamic and fast Parisian
environment of the first half of the twentieth century. He
tries to accomplish his theory in other arts besides
painting, so that by integrating art in life, the former
would disappear. His arrival in America coincides with the
artistic world center move from Paris to New York. In the
cultural clash between Europe and America, one realizes the
differences between the New World`s monumental scale and
its dynamic people, against the shy dimensions and
contemplative nature of the men in the Old Continent. The
metropolis` mechanization is no longer polemic or
fascinating, but responsible for the monotonous and
repetitive urban life, from which the Post-Minimalists
emerged, among them Serra. The utopian character of
Mondrian`s painting, whose virtuality intended to transform
reality, like America`s ripe society example, is absent
in post-war art. The planes inserted by Serra in the urban
fabric don`t intend to succumb to the cubist grid`s
collapse. They seek the literal clash between the
metropolis citizen and what surrounds him, in a very little
tangible world.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS | |
INTRODUCTION | |
PART I, CHAPTER 2 | |
PART II, CHAPTER 2 | |
PART I, CHAPTER 3 | |
CONCLUSION | |
BIBLIOGRAPHY |