XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: DIG, TELL, SHARE: NARRATIVES, PRACTICES AND INTERACTIONS OF CHILDREN AND ADULTS IN KINDERLAND COLONY SUMMER CAMP Autor: JULIA BAUMANN CAMPOS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
SONIA KRAMER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 34026
Catalogação: 28/05/2018 Liberação: 28/05/2018 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=34026&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=34026&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.34026
Resumo:
Título: DIG, TELL, SHARE: NARRATIVES, PRACTICES AND INTERACTIONS OF CHILDREN AND ADULTS IN KINDERLAND COLONY SUMMER CAMP Autor: JULIA BAUMANN CAMPOS
Nº do Conteudo: 34026
Catalogação: 28/05/2018 Liberação: 28/05/2018 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=34026&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=34026&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.34026
Resumo:
The essay aimed getting to know the narratives, practices and interactions
of children age between eight and twelve years old who attend Kinderland (AKA
Colonist), as well as adults who took part in its constitution both as colonists
and as team members. Kinderland exists for 66 years and is located in the district
of Sacra Família do Tinguá, municipality of Engenheiro Paulo de Frontin - in Rio
de Janeiro state, Brazil. What do children talk (among each other and to adults)
about the experience of being a child in Kinderland? What do they tell and
narrate? How/what are their practices and interactions? How do they relate with
the space of Kinderland? What are children photos focus and what they reveal
about this place? These are examples of field research s guiding questions. The
study sought to dialogue mainly with the children and had as methodological
strategies: field research observation at Kinderland, in January 2017 and 2018;
individual and collective interviews, as well as three workshops with the children:
(i) Memories Little Box; (ii) Enlarge Look - photography workshop - and, (iii) I
praise; I criticize; I propose - workshop inspired by the technique of the mural
journal of Célestin Freinet. The essay is organized in four chapters. First chapter
deals with the creation of Kinderland and the historical context in which it was
founded. It presents the facilities spaces, structure, and routine. Second chapter
approaches the subject of research in human sciences: Ethics, respect, affection
and responsibility as central pillars in this study. This chapter introduces the
authors who were present in the course of the research. They are Benjamin with
the concept of experience, recollection and narrative; Buber contributing to the
concepts of community, education and dialogue and; Corsaro with the sociology
of childhood and the social role of the child, understood as a social actor, active in
their relationships. In the following chapter: the entry into the field; observations
on and reflections about interactions in Kinderland, as well as the children
productions in the workshops: what do they show? Fourth chapter reveals
narratives through individual and collective interviews. What do children tell
about childhood in Kinderland? What do they feel in this place? What Kinderland
experiences do they take back with them to their homes? What do they like the
most and what would they change? How do they relate to adults, other children
and their families, during the time they are at Kinderland? This chapter also
presents the return to the field, in January 2018, and the sharing with the children
of the reports collected in previous year, considering them as active participants in
the research process. From these methodological strategies and the links to the
authors, the research sought to value children narratives, productions and sight
and to build with them a study revealing what it is like to be a child in Kinderland.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |