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Título: A STUDY OF FATIGUE OF THE FASTENING BOLTS OF THE WHEELS OF THE BOEING 747/300 AND 747/200 AND REFLECTIONS OVER A TOTAL QUALITY APPROACH
Autor: RICARDO GAZ
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  HERALDO SILVA DA COSTA MATTOS - ADVISOR
TERESIA DIANA LEWE VAN ADUARD DE MACEDO SOARES - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 33227
Catalogação:  07/03/2018 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=33227@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=33227@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.33227

Resumo:
This research was motivated by a problem: the fracture of the bolt connectors of the half-wheels of the landing gear of the 747 Boeing, a problem many airlines have to face and solve. In spite of the manufactor s claiming infinite life for the bolts, present study, held with the bolts avaliable at CEMAN (Centro de Manutenção da VARIG), detected premature fracture of the bolts, the cause of which seems to be due to the design of the bolts itself. A study of bolt fatigue was undertaken based on this evidence. Moreover, technical recommendations are presented so as to avoid early bolt failure. The way the mechanical bolt maintenance process is done can contribute to its life span either negatively or positively. Therefore, as a complement to the study of bolt fatigue, reflections on the Total Quality practice are presented. These reflections deal with the optimization and the racionalization strategy of the mechanical bolt maintenance process commonly used at CEMAN.

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