$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE CROSS AND THE SWORD: MEMORIES OF TEACHERS FROM BAPTIST CONFESSIONAL SCHOOLS IN THE TIMES OF THE CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZIL (1964-1985)
Autor: ELIO PORTELLA JUNIOR
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ANA WALESKA POLLO CAMPOS MENDONCA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 28374
Catalogação:  09/12/2016 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28374@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28374@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.28374

Resumo:
The present research study is comprised in the field of History of Education and has Cultural History as its theoretical axis. It is intended to be a study of the reports of school actors. It is guided by the emblem of memory, a study informed by the history of ideas and of school institutions, and also by the history of the teaching occupation. It is mostly concerned with an effort to discern the relationship between the educational thought of the protestant group of Baptist confession and the educational platform of the period of the military regime in Brazil, which emphasized civism and nationalism. Teachers from the network of Baptist schools in the state of Rio de Janeiro were interviewed, with the tools offered by the field of Oral History and the guidance of the field of historiography dedicated to the study of memory. The teachers who were interviewed taught subjects such as History, Moral and Civic Education, and OSPB [The Social and Political Organization of Brazil], considering the political and ideological inclinations that these disciplines took on, at the time. As a product of this investigation, it was noted that the political fervor characteristic of that historical context, when added to the confessional nature of the Baptist schools, as well as the religious educational background of the teachers interviewed, ended up creating tensions within the school space, generating moments of regulation and ideological constraint, but also of resistance and questioning, sometimes geared towards the content of the school disciplines as defined by the State or towards ideologically conflicting situations, part of the daily exercise of the teaching profession and the relationships among school actors.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui