$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE UNCANNY AND THE FAMILIAR IN HEIDEGGER S CONCEPT OF DWELLING: A CONVERSATION BETWEEN ART AND PHILOSOPHY
Autor: LIS HELENA ASCHERMANN KEUCHEGERIAN
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  LUIZ CAMILLO DOLABELLA PORTELLA OSORIO DE ALMEIDA - ADVISOR
LIGIA TERESA SARAMAGO PADUA - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 28209
Catalogação:  29/11/2016 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28209@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28209@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.28209

Resumo:
The present thesis proposes a reflection about dwelling. Like Heidegger, we also try to reflect on the way contemporary man dwells and the consequences that contemporaneity generates in philosophical thinking. In this sense, Heidegger s perspective and its nuances substantiate this research, without limiting the way we understand dwelling. The artistic expressions with which Heidegger dialogue in his work broaden and foster this question. In Being and Time the reflection on dwelling is permeated by the familiar and by uncanniness, which, surprisingly, seems to take many forms in the work of the philosopher. The uncanniness arises in the Greek sense of astonishment, but it is also related to mystery and sacredness as well as the alien and the exile. It does not always happens in opposition to the familiar, but there is also the possibility of original confrontation with the familiar. Even with the speed, the immediacy and the need to overcome distances that the contemporary world requires each time, it seems that art still preserves the possibility of philosophical reflection and the search for the truth of Being. It is a time, as Heidegger says, that threatens thinking that, by its turn, needs time and deepening. The poetry, in its nominative power, always allows the word to keep its unveiling character, due to its multiple senses, removing all possibilities of controlling the language. The statement the language talks withdraws from man the command of the words and restores poetry, art, and language. Sculptural bodies do not belong to the order of phisys nor to human productivity, but to that of techné, which confers the possibility of setting-itself-into-the-work of the truth. Techné has appeared, since the time of the Greeks, as a knowledge, and thus the Greek perspective of truth proposes the movement of appearing and retracting (veiling and unveiling). Immersed in the familiar, without the knowledge inherent to the reflection through art and philosophical thought, in the absence of the uncanniness and of its movement (or appropriative event), men lose their poetic dwelling. This possibility is related to the poetic dwelling as a necessary condition for man s measurement, his dimension between earth and sky. Although full of merits, man s place has always been and always will be on this earth and under this sky. There is no other possibility; there is no other way of dwelling.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui