$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: STUDY ABOUT AN INNOVATIVE EDUCATIONAL PROPOSAL IN THE CONTEXT OF AN EDUCATIONAL REFORM OF THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK IN THE CITY OF RIO DE JANEIRO, BRAZIL
Autor: RAFAELA BISACCHI COELHO CORRÊA DE OLIVEIRA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MARIA INES GALVAO FLORES MARCONDES DE SOUZA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 26874
Catalogação:  14/07/2016 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=26874@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=26874@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.26874

Resumo:
This dissertation sought to verify to what extent the innovative educational proposal called Experimental Gymnasium of New Educational Technologies - elaborated in the context of educational reform of the municipal education network in the city of Rio de Janeiro, Brazil – contributed to modify the school organization, form and institution, giving meaning to the subjects that experience the school. It also sought to identify the meaning given to innovation in the educational proposal, and if this contributed, with the aid of technologies, so that students and teachers became producers of knowledge. This study was guided by the concepts of Rui Canário (2005;2006), and the contributions of Nóvoa (2007; 2014), Santomé (1998), Sibilia (2012), Lévy (1999), among other authors. This is a qualitative research; eleven interviews were made with participants of the educational proposal, as well as field observations between July and November of 2014 and documental analysis. This study came to the conclusion that the educational proposal followed the logic of reform instead of the logic of innovation, since the school participants were not involved in its elaboration, neither was there any space for the endogenous formation of the participants. The changes in the school organization were apparent, and there were no changes in the school form and institution, with little meaning being given to the subjects that experience the school. The school curriculum of the Rio de Janeiro s Municipal Secretary of Education (SME-RJ), based on the notebooks of pedagogical support and the bimestrial evaluations, was predominant. The use of new technologies represented only a change of technological base, therefore students and teachers did not become producers of knowledge.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui