$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: TEACHERS NARRATIVES AND DISCURSIVELY CO-CONSTRUCTED IDENTITIES IN A CONTINUING EDUCATION COURSE UNDER THE LIGHT OF EXPLORATORY PRACTICE
Autor: GYSELE DA SILVA COLOMBO GOMES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  INES KAYON DE MILLER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 24593
Catalogação:  14/05/2015 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=24593@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=24593@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.24593

Resumo:
The present thesis analyzes the topic of co-constructed identities in the narrative practices of teachers who participated in a continuing education course offered by a private higher education institution in a city in the state of Rio de Janeiro. The focus of this investigation lies in the search for understandings (ALLWRIGHT, 1991; 2001; 2003; GIEVE; MILLER, 2006) about the narrative practices of teachers under continuing education, about what happens while these teachers narrate their stories, about being a teacher of English in our society these days and about the permanence of the participant teachers in their profession. The data presented here come from potential exploratory reflective activities, i.e., PERA (MORAES BEZERRA, 2007), performed throughout the second semester of 2010, which were later qualitatively analyzed in micro perspective in the light of the studies of oral narratives (LABOV, 1972; LABOV; WALETSKY, 1967; BASTOS, 2004; 2005; 2006) and life stories (LINDE, 1993), under the strong influence of the theories of Interactional Sociolinguistics (TANNEN; WALLAT, 2002; GOFFMAN, [1981] 2002), and the studies of identities (HALL, 2001), particularly the ones which consider the narrative practice as a privileged place for the construction and analysis of social identities (MOITA LOPES, 2001). It is relevant to highlight the fact that the concept of life stories adopted in this work, as narratives or social units, shared in parts throughout each person’s life and which go beyond a simple juncture of facts, as well as the relation of causality to promote coherence in the stories, are in conformity with the studies of Linde (1993). From this perspective, it is possible to observe that, while interacting, the participants of this investigation construct narratives, which allow the emersion of themes, and personality traits that coherently justify their professional choices and their permanence in their profession. The results achieved or the generated understandings, in consonance with the principles of Exploratory Practice, shed light on the strengthening of the idea of identity fluidity and multiplicity of participant teachers, besides bringing up their footings in the present scenario and the social discourse of those teachers who remain in their profession in our country. The development of this research points to the practice of reflection aiming at generating understandings to promote quality of life, not only in classrooms, but also in all instances of teaching.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui