$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE DESIGN(ER) IN THE EDITORIAL PRODUCTION OF THE TEXTBOOK: ROLES, CONTRIBUTIONS AND LIMITS
Autor: FERNANDA MACIEL JARDIM
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  LUIZ ANTONIO LUZIO COELHO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 21629
Catalogação:  12/06/2013 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21629@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21629@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.21629

Resumo:
This dissertation deals with the insertion of the design(er) in the editorial production of the textbook – an instrument which is widely used in education in Brazil and, generally, acts as a foundation outlining the teaching practices applied in the classroom –, with a focus on the use of the geography textbook in elementary education. Among other issues, the question that guides this work can be summarized into the following: what is the role of design(er) in the textbook editing process? The collective construction process which the work goes through suffers interference from many different sources, making it much more difficult to define beforehand the roles and the limits imposed on the designer. However, it is possible to confirm the importance of the role of the designer in the production chain, being reasonable to assume that the designer even has a social role in this process. From this conjecture it is possible to delineate the path that leads to the issues facing this question. It is therefore an investigation – through a case study which examines the editorial production process – considering the role and the involvement of the agents present in the production chain (especially the designer), highlighting their functions, limits, and possible contributions. Finally, this observation allows us to examine the real and the idealized functions of the main participants in this process – such as the designer, one of the mediating reading agents –, taking into account the particularities of the production chain of textbook publishing, which is guided by a policy with precise objectives and educational and pecuniary interests.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES, APPENDICES AND ANNEXES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui