$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE PEDAGOGICAL AND PSYCHO-PEDAGOGIC ORIENTATIONS IN THE SCHOOL CONTEXT OF DEMONSTRATION OF THE INEP IN RIO DE JANEIRO, IN THE 1950/1960 DECADES
Autor: ROBERTA DE BARROS DO REGO MACEDO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ANA WALESKA POLLO CAMPOS MENDONCA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 10801
Catalogação:  06/11/2007 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=10801@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=10801@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.10801

Resumo:
This dissertation has as objective to understand the Pedagogic and Psycho- Pedagogic Orientations that made possible the construction of the educative experience of the Guatemala School, experimental institution tied with the Departmento de Aperfeiçoamento do Magistério (DAM) of the Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais (CBPE/INEP), with headquarters in Rio de Janeiro, when it was Federal District. For being a research in the field of the History of the Education, elaborated under the perspective of Cultural History, we appeal to interviews and to the documentary analysis of Lúcia Marques Pinheiro and Therezinha Lins e Silva personal files, Pedagogical Supervisor of the INEP and Coordinator of the Serviço de Orientação Psicopedagógico (SOPP), respectively. Starting of a permanent interlocution with Marcus Vinicius Cunha, it was possible to learn the types of orientations that the professors of this school had received during the years from 1955 to 1968, period understood as the end of the movement of the New School in Brazil. If by one side, the pedagogical orientation guided the practical teaching and, in this way, it limited the possibilities of manifestation of the subjectivity of these that taught, of the other side the psychopedagogic orientation provided the creation of a favorable and propitious climate next to the professors so that the pedagogical proposals could be placed in practical. In this way, in the first chapter, we search to characterize the educational and political context that marks the period; in the following one, we describe the way for which this school was organized by itself and developed its pedagogical action during the period; in the third chapter, we approach to the educational thought of Lúcia Marques Pine, for, finally, to evidence the Service of Psycho-Pedagogic Orientation, through its coordinator Therezinha.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui