$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: PRACTICES, NARRATIVES, AND REFLECTIONS FROM THE JOURNAL OF A TEACHER FOR CHILDREN IN THE LEARNING PROCESS OF READING AND WRITING (ALFABETIZAÇÃO)
Autor: MARIA FRANCISCA MENDES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  SONIA KRAMER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 10412
Catalogação:  24/08/2007 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=10412@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=10412@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.10412

Resumo:
This dissertation - founded on the narratives extracted from the journal of a class in the learning process of reading and writing, and which was written from February through December 1999 - will be taken as an empiric basis for research, as it enables the analysis of cultural practices and interactions among the different characters, which constitute the school universe. Mikhail Mikhailovitc Bakhtin´s architecture - knowledge, ethics and esthetics - assists in the reflection of the journal compositional texture. Exotopia, alterity, dialogism, polyphony, enunciation, active responsive attitude, are just few of Bakhtin´s concepts that were brought to the text centrality. The first chapter´s main focus is the autobiography production - memories, journals, life-based stories - within a broader context in society. It also emphasizes the teacher´s authorship of the journal, as a tool for experiencing, critically thinking and reorganizing the practical aspects of life. The second chapter describes ways and hallmarks, which have contributed to the author´s professional choice. It also critically discusses cultural experiences in learning a written language, while facing the dilemmas and contradictions that are inherent to the pedagogic action. The third chapter is a deeper dive into the texture of the class journal. By questioning certain issues from four big enunciative streams - the speech of learning-in-process children, teachers, families and school - it underlines the role of each character in the identity world and subjectiveness, intertwined by the collective relational dynamics of the school daily routine.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui