$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: THIS IS NOT A PERFORMANCE, IT IS A WAY: ROLAND BARTHES AT THE COLLÈGE DE FRANCE
Autor: ANA CRISTINA BARTOLO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  LUIZ CAMILLO DOLABELLA PORTELLA OSORIO DE ALMEIDA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 55783
Catalogação:  09/11/2021 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=55783@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=55783@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.55783

Resumo:
This thesis analyzes the courses given by Roland Barthes at Collège de France (1977-1980), drawing on his utterance cited in the title of this work in which he claims to experience the courses as a way, alluding to the Chinese word Tao. Barthes draws on this conception of way as a methodology for undertaking a new practice of writing, which he calls the novel. In the thesis, the projective observation of this supposed method in operation is designated in terms of methodological malaise. This terminology is justified by another personal utterance, this one proffered in Cerisy-la-Salle (1977), in which Barthes argues that the passion of fear has methodological value, because it is from it that an initiating way begins. Elsewhere in this research there is the simulation of a poetic of time in the making to correspond to the natural turn that Barthes calls a third turn of the screw and which, in the course The preparation of the novel I, is associated with the haiku. And finally, in the last branch of the approach, the courses are observed from the perspective of a writing handbook to highlight a pedagogy brought about by Barthes text itself, or indeed by the singularity of a writing that explicates its procedures on two levels: reflexive and critical discourse alongside poetic and performative demonstration. In this register, Barthes considerations about the acts of approaching, noting, indicating, misleading, capturing, classifying, commenting, defining, describing, listening, listing, floating, interpreting, observing, etc. are combined. Barthes said that a vanishing point for the course was the writing of a novel: moving from the preparation to the praxis of writing. Mon Roland. Mon Roman. And here we spiral back to the initial inquiry of the course The Preparation of the Novel I: how to progress from notation to novel, from discontinuity to flow, from fragment to non-fragment. Or else: how to write a novel?

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui