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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: AFFIRMATIVE ACTIONS REGARDING RACE IN PRIMARY EDUCATION AT A SCHOOL OF EXCELLENCE: THE EXPERIENCE AT INSTITUTO DE APLICAÇÃO FERNANDO RODRIGUES DA SILVEIRA – CAP/UERJ Autor: MONICA ANDREA OLIVEIRA ALMEIDA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
MARCELO GUSTAVO ANDRADE DE SOUZA - ADVISOR
CLAUDIA MIRANDA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 28201
Catalogação: 28/11/2016 Liberação: 19/12/2016 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28201&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28201&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.28201
Resumo:
Título: AFFIRMATIVE ACTIONS REGARDING RACE IN PRIMARY EDUCATION AT A SCHOOL OF EXCELLENCE: THE EXPERIENCE AT INSTITUTO DE APLICAÇÃO FERNANDO RODRIGUES DA SILVEIRA – CAP/UERJ Autor: MONICA ANDREA OLIVEIRA ALMEIDA
CLAUDIA MIRANDA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 28201
Catalogação: 28/11/2016 Liberação: 19/12/2016 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28201&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28201&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.28201
Resumo:
This research relates to the adoption of affirmative actions in regards to
race in primary education, specifically in Instituto de Aplicação Fernando
Rodrigues da Silveira – CAp/UERJ. The general aim of this research was to
comprehend how the process of implementation of the State Law 6434/13 took
place. This law determined the implementation of affirmative actions for racial
and social reasons and for disabled individuals at CAp/UERJ. The specific focus
of this research is related to racial quotas in the 6th year of elementary school.
This way, the research analyzes the representations that some individuals from the
school community, administrative technicians, directors and especially teachers
have about this racial policy. This work also intended to investigate how the
school dealt with this policy in its everyday operation in which referred to the
process of access and enrollment as well as the possible impact in curriculum and
pedagogical practice. In order to achieve those goals, we performed semistructured
interviews with ten elementary school teachers; five of these were
admitted through contests and the other five by temporary contracts; with three
administrative technicians and with the school director. The main conclusions
were: i) the adoption of the system of affirmative racial actions in elementary
school was pioneer; ii) the student s attendance through social-economic
arrangements; iii) the questions related to ways of assessment; selected content
and teacher s practice showed that we need to discuss the continued formation for
teachers concerning diversity, cultural and racial–ethnic perspective in order to
guide their pedagogical practice.