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Título: NARRATIVES OF DOMINATION IN GENERAL AGENCY OF COLONIES’ COLONIAL LITERATURE CONTEST (1926-1951)
Autor: FLAVIA ARRUDA RODRIGUES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ENEIDA LEAL CUNHA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 16487
Catalogação:  21/10/2010 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16487@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16487@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.16487

Resumo:
The aim of this work is to draw an analysis of the discursive construction of the portuguese coloniality trough the reading of narratives that won the General Agency of Colonies` Colonial Literature Prize, an award granted by the portuguese Estado Novo between 1926 and 1951. It focuses on the study of domination and social hierarchization set up by literary means in the former colonies of Mozambique, Angola and East Timor. For such task, three books were chosen: Oiro africano, Na pista do marfim e da morte: reportagens vividas e escritas por Ferreira da Costa e Gentio de Timor, respectively written by portuguese colonialists Julião Quintinha, Ferreira da Costa and Armando Pinto Corrêa in 1929, 1944 and 1935. Besides pointing out relevant aspects of the colonial discourse, this work highlights the cultural and political dimension of these texts, wich, used as a tool for the colonial action, ended out by making a portrait of the same portuguese people who colonized those lands. Still, the release of those titles in the portuguese editorial market is put into perspective with the authors` social performance as news articulists and their roles as educators or colonial managers. Primary sources, as newspapers, help accomplish this work.

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