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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: BILINGUALITY MEASUREMENT: A PROPOSE Autor: ANA CLAUDIA PETERS SALGADO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
JURGEN WALTER BERND HEYE - ADVISOR
Nº do Conteudo: 12728
Catalogação: 29/12/2008 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12728@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12728@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.12728
Resumo:
Título: BILINGUALITY MEASUREMENT: A PROPOSE Autor: ANA CLAUDIA PETERS SALGADO
Nº do Conteudo: 12728
Catalogação: 29/12/2008 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12728@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12728@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.12728
Resumo:
This study proposes a methodology to evaluate degrees of
bilinguality. The
objective is to quantify the concept bilinguality.
Considering that the bilingual
behavior should not be taken as one`s universalist or
essentialist aspect, objective
knowledge of statistics and probability, and formal
methodology of data
gathering, for example, do not cope with the subjective and
contextual aspects of
the bilingual manifestations. The orthodoxy and
inflexibility of the available
methodologies can not apprehend such a fluid concept as
bilinguality. The
propose of this study is to present Fuzzy Logic as a
possible tool to measure
bilinguality for it takes into account the
observer/researcher`s individual
perceptions and cultural experience for defining what
constitutes the observed
phenomenon. The truth of any affirmation is a matter of
gradation. The
methodology used was: 1) recording and transcription of
interviews with bilingual
individuals; 2) selection of life story narratives inside
these interviews; 3)
identification of the relevant variables for the analysis;
4) analysis of bilinguality
using Fuzzy Logic Toolbox in MATLAB. The bilinguality of the
individuals is
analyzed in real everyday life situations, in contexts such
as: familiar, social and
professional. An important aspect to be considered is that,
due to the fluidity of
bilinguality, different factors and multiple variables
compete to set up an analysis
of bilingualism manifestations. Thus, we could prove
mathematically, using fuzzy
logic, what we might previously know based on our life
experience: one
individual presents different degrees of bilinguality,
depending on the moment of
their life they are.