Título
[pt] MANUTENÇÃO PREVENTIVA COMO CATALIZADORA DO DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL: CASO DO SISTEMA METROFERROVIÁRIO DO RIO DE JANEIRO
Título
[en] PREVENTIVE MAINTENANCE AS A CATALYST FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT: THE CASE OF RIO DE JANEIRO S METRO-RAILWAY SYSTEM
Autor
[pt] MARIANNA NUNES VALIM
Vocabulário
[pt] MANUTENCAO PREVENTIVA
Vocabulário
[pt] SISTEMA METROFERROVIARIO
Vocabulário
[pt] TRANSPORTE DE PASSAGEIROS
Vocabulário
[pt] MUDANCA CLIMATICA
Vocabulário
[en] PREVENTIVE MAINTENANCE
Vocabulário
[en] METRO RAILWAY SYSTEM
Vocabulário
[en] PASSENGERS TRANSPORTATION
Vocabulário
[en] CLIMATE CHANGE
Resumo
[pt] Esse trabalho tem por objetivo investigar os impactos na manutenção preventiva
em materiais rodantes e na via permanente de sistemas metroferroviários localizado
na metrópole nacional, o Rio de Janeiro, no cenário das cidades lidando com os
impactos das mudanças climáticas, especificamente com o aumento de temperatura.
Os dados analisados, através da revisão bibliográfica de maneira sistemática e
dados coletados através da Agência Reguladora de Serviços Públicos Concedidos
de Transportes do Rio de Janeiro (AGETRANSP), são do transporte de passageiros
no sistema ferroviário e metroviário. Considerando que o desenvolvimento
sustentável do espaço urbano precisa incluir parâmetros que contemplem o
transporte de passageiros, especialmente o transporte metroferroviário, esse
trabalho se propõe a estudar as avarias que podem acontecer quando os
equipamentos e sistemas estão expostos a altas temperaturas, e entender como a
manutenção preventiva pode atuar para mitigar os riscos aos quais os sistemas estão
expostos. Mitigar os efeitos das mudanças climáticas sobre o sistema de transporte
é essencial para a formulação de diretrizes que contribuam para que as cidades
sejam sustentáveis, incluindo o transporte, para as presentes e futuras gerações. O
desenvolvimento sustentável do espaço urbano precisa incluir parâmetros que
contemplem o transporte de passageiros.
Resumo
[en] Studies on climate change project scenarios of temperature increase in urban
areas, making metro-rail system equipment subject to greater severity for operation,
especially in metropolises where heat islands are found, such as Rio de Janeiro.
The data analyzed, through a systematic literature review and data collected
through the Regulatory Agency for Public Transport Services of Rio de Janeiro
(AGETRANSP, 2025), are from passenger transport in the railway and subway
system of the State of Rio de Janeiro, a place that historically registers elevated
temperatures throughout the year.
The method of the study presented here is based on the bibliographic analysis
and technical data available in relevant institutions in the areas of climate change
and the metro-rail system.
A literature review is conducted with data from various sources to present the
concepts that are worked on in the study. It consists of understanding which climatic
phenomena are associated with the increase in temperature that can cause damages
in the metro-rail system.
Through the association between literature review and quantitative data
analysis, this work investigated the impacts on preventive maintenance on rolling
stock and on the permanent track of the metro-rail system found in Rio de Janeiro,
in the scenario of cities dealing with the impacts of climate change, specifically
with the increase in temperature.
The exploitation by human beings of natural resources and the process of
industrialization have resulted in an increase in the temperature of planet Earth.
According to the IPCC (2019), the Earth s surface temperature has continued to
increase since the period 1850-1900 (basis of comparison), due to the
unsustainability of energy use, land and consumption patterns.
In heat-related events, global warming and urbanization can contribute to
temperature increase through the heat island effect (IPCC, 2020). The phenomenon
refers to urban areas with characteristic heat, relative to the surface or materials
below the surface, due to the increase in air temperature (CLIMATOLOGIA, 2024).
Orientador(es)
MARCELO ROBERTO VENTURA DIAS DE MATTOS BEZERRA
Banca
MARCELO ROBERTO VENTURA DIAS DE MATTOS BEZERRA
Banca
JOSÉ LUIZ LOPES TEIXEIRA FILHO
Banca
NARCISO FERREIRA DOS SANTOS NETO
Catalogação
2025-08-14
Apresentação
2025-05-27
Tipo
[pt] TEXTO
Formato
application/pdf
Idioma(s)
PORTUGUÊS
Referência [pt]
https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=72417@1
Referência [en]
https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=72417@2
Referência DOI
https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.72417
Arquivos do conteúdo
NA ÍNTEGRA PDF