Título
[en] HIGH FREQUENCY ONLINE PRICES
Título
[pt] PREÇOS ONLINE EM ALTA FREQUÊNCIA
Autor
[pt] JOHANN MARQUES VIANA FREITAS
Vocabulário
[pt] CLASSIFICACAO DE PRODUTOS
Vocabulário
[pt] RASPAGEM DE PRECOS
Vocabulário
[pt] APRENDIZADO PROFUNDO
Vocabulário
[en] PRODUCT CLASSIFICATION
Vocabulário
[en] SCRAPED PRICE
Vocabulário
[en] DEEP LEARNING
Resumo
[pt] Este estudo explora o uso de preços do iFood como proxy para indicadores socioeconômicos a nível de bairro e como fonte de dados para uma medida
de inflação em frequência diária. Examina-se o relacionamento entre preços e o
Índice de Progresso Social (SPI), e verifica-se correlação positiva entre as duas
variáveis. Propõe-se um arcabouço teórico para descrever este relacionamento.
Este resultado sugere que preços online são uma alternativa factível para elaboração de políticas públicas e tomada de decisão a nível local, particularmente
em municípios onde indicadores tradicionais estão indisponíveis ou desatualizados. Pelo lado da inflação, verificamos que a média das estimativas diárias
em dado mês acompanha a inflação mensal oficial a nível nacional, o que sugere que preços do iFood constituem meio válido para estimativas de inflação,
e observações diárias são um indicador válido para a dinâmica inflacionária ao
longo do mês.
Resumo
[en] This research explores the use of online prices from the iFood platform
as a proxy for socioeconomic indicators at the neighborhood level and as
a data source for daily frequency inflation measures. By collecting pricing
data for a açaí sorbet across multiple neighborhoods in Rio de Janeiro,
a single-good price index is constructed. The relationship between iFood
prices and the Social Progress Index (SPI) is examined, and it is found
that there is a positive correlation between the two variables. Once this
correlation pattern is established, a theoretical economic framework describing
the underlying relationship is proposed. Results suggest that iFood prices can
provide valuable information for policy formulation and decision-making at the
local level, particularly in cities where traditional indicators are not available or
outdated. The research also highlights the importance of considering cultural
factors and local tastes when using online prices as a proxy for socioeconomic
indicators. On inflation side, the monthly measure fits well official inflation
data at national level, suggesting that iFood prices are indeed meaningful for
estimating inflation and daily observations seems a valid indicator for within-month
inflation dynamics.
Orientador(es)
LUCAS ALVES ESTEVAM DE LIMA
Banca
YVAN PIERRE BECARD
Banca
MARCELO CASTELLO BRANCO SANT ANNA
Banca
LUCAS ALVES ESTEVAM DE LIMA
Catalogação
2025-07-29
Apresentação
2025-03-21
Tipo
[pt] TEXTO
Formato
application/pdf
Idioma(s)
INGLÊS
Referência [pt]
https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=71949@1
Referência [en]
https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=71949@2
Referência DOI
https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.71949
Arquivos do conteúdo
NA ÍNTEGRA PDF