$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: HOW DOES THE READING PROCESSTAKE PLACE IN A HIGH SCHOOL CLASS OF A PUBLIC SCHOOL?: WHAT DO THE CONCEPT MAPS AND THE SUMMARIES SHOW
Autor: ADRIANA BAPTISTA MACHADO DE SA FREIRE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  TANIA MARA GASTAO SALIES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 7933
Catalogação:  17/03/2006 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=7933@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=7933@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.7933

Resumo:
Several studies concerning reading comprehension have been published aiming to offer better learning opportunities in this context. Differently from other studies, this study aims to investigate how the concept maps, which have already been used in other contexts, are related with the teaching of Portuguese as L1. This study is based on ethnography principles and analyses the summaries of students in two phases, one before the intervention and the other after the intervention with concept maps. Besides, it triangulates the data from the summaries with information of interviews with ten students, which aim at elucidating how the texts were summarized. We also used field notes, the ranking of the summaries in inverted order by the teachers of Portuguese and Text Production, and information about the performance of a class of first year High School of a State School in Petrópolis, Rio de Janeiro. The results of the first summaries indicate that the majority of the students copy parts of the original text trying to summarize them. Other students copy and paste parts of the text using discourse markers which force cohesion, creating meaningless sentences. On the other hand, the summaries from the second phase were shorter, which indicates better capacity of summarizing. Consequently, the volume of copy also decreased, indicating that, at least in some cases, an increase of comprehension seems to have taken place. These results suggest that a more systematic intervention with concept maps can indicate ways to promote development in the reading and in the comprehension process of texts of varied sources.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui