$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: RELATIONSHIPS BETWEEN PERSONAL RESOURCES AND WELL-BEING AT WORK AMONG BRAZILIAN TEACHERS DURING THE COVID-19 PANDEMIC
Autor: LETÍCIA SCANDIANI SOAVE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  LEONARDO FERNANDES MARTINS - ADVISOR
CLARISSA PINTO PIZARRO DE FREITAS - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 66333
Catalogação:  26/03/2024 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66333@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66333@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.66333

Resumo:
This paper examines the relationships between personal resources and wellbeing at work in Brazilian teachers during the COVID-19 pandemic, and for this purpose two studies were carried out. The studies were based on the Job Demands and Resources Model, which suggests that personal resources can protect individuals against work-related stress. Personal resources examined in these studies include occupational self-efficacy, meaningful work, and psychological flexibility at work. While possible outcomes are burnout, work engagement and addiction to work. The sample was composed of 111 teachers of Rio de Janeiro, 76 percent of whom were women, with an average age of 40 years (SD = 10 years), 45 percent from public institutions. The instruments used were a sociodemographic survey, with the aim of recognizing the sample, a survey of teachers experience with the ERE, the Work and Meaning Inventory, the Occupational Self-Efficacy Scale – Brief Version, the Utrecht Work Engagement Scale, the Psychological Flexibility at Work Scale, the Dutch Work Addiction Scale and the Burnout Assessment Tool – 12. Pearson correlation analysis, structural equation modeling and moderation analysis were used to analyze the data. The results of the studies indicate that experiences with Emergency Remote Teaching were risk factors for workaholism and that personal resources acted as protective factors against burnout in teachers. The results also suggest that personal resources acted as antecedents of work engagement, and that psychological flexibility acted as a moderating variable in the relationship between other resources and engagement. Such results may be relevant for the development of interventions that contribute to promoting well-being and preventing teachers from becoming ill.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui