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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: CONSTRUCTION OF BLACK SUBJECTIVITIES IN ACADEMIC SPACES: A STUDY OF NEABS Autor: CLAUDIO FERNANDO LIMA DOS SANTOS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
ANGELA MARIA DE RANDOLPHO PAIVA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 64616
Catalogação: 06/11/2023 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64616@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64616@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.64616
Resumo:
Título: CONSTRUCTION OF BLACK SUBJECTIVITIES IN ACADEMIC SPACES: A STUDY OF NEABS Autor: CLAUDIO FERNANDO LIMA DOS SANTOS
Nº do Conteudo: 64616
Catalogação: 06/11/2023 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64616@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=64616@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.64616
Resumo:
This dissertation aims to address the topic dedicated to racial relations in
Brazil, focusing on the construction of black identities in academic contexts,
with an emphasis on Afro-Brazilian Studies Centers (NEABs) and related
entities. The study centers on the Afro-Brazilian and Indigenous Studies
Center at the State University of Northern Rio de Janeiro (NEABI UENF)
and the Program of Studies and Debates of African and Afro-American
Peoples at the State University of Rio de Janeiro (PROAFRO UERJ).
Through participant observation, sought to explore the activities of these
groups and their influence on their members. Employing historical
sociology, I highlight the Black Movement as a central agent in the struggle
for recognition and revisit concepts such as blackness, civic pedagogy, non-formal education, and other pedagogies evidenced in the process of
individual formation. Given the historical significance of these centers and
its various intersections, a qualitative inquiry concludes that these spaces
strengthen black identities, encouraging political participation and also the
retention of black students in universities, thus promoting racial equality in
these environments, which contributes to the aspects of academic diversity
and representation.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |