$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: RESONANCES FROM AN ART OF THE FIST: AN ETHNOGRAPHY ON LEARNING CHEN SHI TAIJIQUAN IN THE CHINESE DIASPORA IN SÃO PAULO (BRAZIL)
Autor: GABRIEL GUARINO S L DE ALMEIDA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MYLENE MIZRAHI - ADVISOR
Nº do Conteudo: 62419
Catalogação:  27/04/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62419@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62419@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62419

Resumo:
The thesis presents the apprenticeship of a Chinese Martial Arts in the Chenjiagou Brasil School of Taijiquan, located in the Santa Cecília neighborhood (São Paulo/SP). Fieldwork was undertaken between 2020-2022 and dwells on the notion of performance ethnography, as it investigates, from the position of the apprentice, the community of practice centered on the figure of Gil Rodrigues–the school s teacher, founder, and director. Results are presented in an ethnography of on learning Chen Shi Taijiquan (Chen Family Tai Chi Chuan). Departing from the theories of Jean Lave, Tim Ingold, and Gregory Bateson, the thesis explores the analysis of the social organization of technique in its modes of distribution of access to activities conceptualized in context as taijiquan and Chinese culture. To introduce the kung fu world of São Paulo city from the 90s to the present day, I develop an ethnobiographic perspective to present the reception and spread of Chinese Martial Arts in Brasil through Gil s personal pursuit of taijiquan. I argue that his experience of Martial Arts–one that is shared in his school and in the Shaosheng Oriental Cultural Centre–may be conceived as a contiguous activity to the Chinese diaspora in the capital of São Paulo. Using concepts of Yuk Hui, François Jullien, Anne Cheng, and Stephan Feuchtwang, I go back to Mauss techniques of the body and civilization to analyze the concept of Chinese culture, connecting it to the anthropological debate about culture, aesthetics, and ontology. In conclusion, I suggest that this apprentice of taijiquan moves towards the genesis of an apprentice whose action relies upon the maintenance of principles and fundamentals–understood both as virtues in their social lives and as patterns expressed in their movements, in a knowledge and wisdom path characteristic of the Chinese cosmotechnics.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui