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Título: VAI USAR ELES OU NÃO VAI USÁ-LOS?: A RESEARCH ON THE CONTEXTS OF PREFERENCE FOR USING THIRD-PERSON OBJECT PRONOUNS WITHIN THE REALM OF PORTUGUESE AS FOREIGN LANGUAGE FOR SPANISH-SPEAKING LEARNERS
Autor: OSCAR XAVIER MELENDEZ ROBLES
Instituição:  -
Colaborador(es):  -
Nº do Conteudo: 61895
Catalogação:  24/02/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  PAPER
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=61895@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=61895@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.PLE.61895

Resumo:
This paper aims to describe and analyze the use of third-person object pronouns in oral discourse of the Brazilian day to day, considering the discursive contexts and semantic-pragmatic values. For this, we base on the Functional Discourse Grammar, the model proposed by Hengeveld (2004), which considers it a top-down process that goes from the speaker s intention to the expression of linguistic forms, apart from the discursive context and interlocutors. For this study, dialogues from the program Altas Horas from Rede Globo and from the transcription of a confrontation (public document) were gathered and/or transcripted. The data showed discursive contexts and selections made by the interlocutors, that go beyond the structures traditionally described, proving that situations in which such pronouns are avoided or substituted by other structures. Also, results allow us to understand the difficulties and/or challenges that Spanish-speaking Portuguese as a Second/Foreign Language (PSL/PFL) students may have when facing the use of third-person object pronouns in Brazilian Portuguese.

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