$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: TRABALHO, EDUCAÇÃO, MÚSICA E ARTE: THE TEACHING OF MUSIC IN PUBLIC SCHOOLS IN GUANABARA STATE (1960-1975)
Autor: VANESSA WEBER DE CASTRO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  PATRICIA COELHO DA COSTA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 57376
Catalogação:  10/02/2022 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=57376@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=57376@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.57376

Resumo:
Trabalho, Educação, Música e Arte: the teaching of music in public schools in Guanabara State (1960-1975) investigated the musical practices performed in Guanabara State s middle e high schools, seeking to understand the resistance imbricated in the reformatory process of national and state education, as well as the representations of music and teaching implicit in official and unofficial discourses. Trabalho, Educação, Música e Arte corresponded to the guiding principles of the Service of Music Education of Guanabara and as such comprised the abbreviation TEMA, a name also given to the magazine published between 1969 and 1974 that exhibited musical activities carried out in state educational institutions and published texts for teachers. These principles brought together aspects of the reformist discussions of groups related to the government of the time, especially the preponderance of work in the development of an education project, which especially marked the Law 5.692/71. In the years 1930 to 1950, Rio de Janeiro was the epicenter of canto orfeônico, music education project directed by Heitor Villa-Lobos. During this period, canto orfeônico was compulsory in schools, but with the educational reforms proposed by LDBEN 4.024/61 and later by Law 5.692/71, the status of music teaching changed, initially becoming an optional educational practice and then in content of the discipline of educação artística. The temporal cut of the research covers a period of implantation of a Military Dictatorship, a fact that profoundly marked the Brazilian society in all its spheres, including the educational and the cultural ones. The delimitation between 1960 and 1975 occurs due to the existence of the Guanabara State. The research was bibliographical and documentary, with the cataloging of sources in the Biblioteca Nacional, in Centro de Memória da Educação Básica of Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro, in the Archive of Conservatório Nacional de Canto Orfeônico and others. The theoretical-methodological framework relies on three pillars: the history of school subjects and school culture (Chervel, 1990; Julia, 2001; Viñao Frago, 2002, 2008; Goodson, 1997); the process of appropriation of legislation, with all the strategies and tactics perceived in the documents and reports in the light of everyday theory (Certeau, 2009); and the impact of educational reforms proposed by public power in society and in school (Tyack; Cuban, 1995). Through the reference of oral history, we obtained data from the testimony of two teachers who lived the period under consideration. The results show that there was resistance by the faculty of canto orfeônico to the reforms undertaken by the government. Despite these legislative changes, music continued to be performed in public schools in Guanabara State, both with practices reminiscent of canto orfeônico and with new methodologies based on the pro-creativity movements (Fuks, 1991), conflicting tendencies that marked the teaching of music in the 60 s. With this thesis, it is hoped to contribute to the area of the history of education and especially the history of music education, illuminating aspects that help the reflections on its current insertion in the Brazilian educational scene.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui