$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: KNOWLEDGE AND TECHNOLOGY: A DISCOURSE ANALYSIS OF PUBLIC POLICIES IN EDUCATION
Autor: BRUNA DAMIANA DE SA SOLON HEINSFELD
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MAGDA PISCHETOLA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 52065
Catalogação:  06/04/2021 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52065@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52065@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.52065

Resumo:
In 1999, Pierre Lévy stated that any reflection on the future of education should be based on a prior analysis of the alterations in the relationship between human beings and knowledge. Today, it is possible to observe that not only this link undergoes profound changes due to the technological advances, but there is also an intensification of the challenges for education. Current pedagogical discourses permeate ideas of changes in the school curriculum and in teacher training programs, along with the need for paradigms that engage with technological innovations. The emphasis of school practice on results, memorisation and marketing interests, to the detriment of the focus on knowledge and culture, is also questioned. However, by examining what is meant by knowledge or technology in the educational field, it is possible to notice a profusion of interpretations. This research aims to identify and analyse the perceptions of knowledge and technology that permeate the educational discourse and how these ideas relate to each other. For that, documents of the Public Policies in Education regarding the inclusion of the digital technologies in school are analysed through Critical Discourse Analysis. Specifically, the National Education Plan 2014-2024 and the Connected Education Innovation Program. Three categories are used to analyse the perceptions on knowledge: Cartesian, constructivist and systemic thinking. Along with them, there are two categories of analysis on technology: technical and sociocultural artefact. It is considered that, although there are indications towards systemic and sociocultural perspectives, the preponderant visions are more related to aspects of Cartesian thought and the perception of technology as a technical artefact.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui