$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: MULTIMODAL PRESENCE IN HIGHER EDUCATION IN DESIGN: VIEWS ON THE MEANING MAKING PROCESSES IN CLASSROOM EXPERIENCES
Autor: MARIA JULIA MORAES PINTO NUNES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  JACKELINE LIMA FARBIARZ - ADVISOR
IZABEL MARIA DE OLIVEIRA - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 48660
Catalogação:  18/06/2020 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=48660@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=48660@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.48660

Resumo:
The present research is placed at the confluence between this multimodal presence for the development of a critical awareness about the ideological character in the formative trajectory of Higher Education in Design. In order to contribute to a reflection on the training processes of future designers in society, this study investigates the multimodal presence in classroom experiences, emphasizing it as a structuring of discursive practices with reflections in the social sphere. The research explores the extent to which Design training incorporates a reflection on the objects of use, information systems in services in the domain of pragmatics and debating on the object in use as a mediator of individual and collective meanings. The observation context takes place in a Bachelor s Degree in Design with a degree in Visual Communication from an institution of Higher Education in Rio de Janeiro, and is based on the principles of qualitative research and participant observation. The use of theoretical-methodological approach of Interactional Sociolinguistics is the base for the interpretation of the data. The bridge of multimodality as a driving force in the processes of construction of social meanings is based on the work of Fairclough. Bomfim, Couto, Farbiarz and Novaes are the authors who support the epistemological construction of Design as a field that produces meanings based on acts of language. Among the findings and reflections of the research, it is found knowledge schemes in the interactions inherent to an analytical and critical praxis, and it is identified a diversity of occurrence of pragmatic perspectives in pedagogical practices.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui