$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: REIGNIFYING PREGNANCY IN ADOLESCENCE IN SCHOOL: HOW ARE THE PERCEPTIONS OF STUDENTS AND STUDENTS PERMEATED BY GENDER RELATIONS?
Autor: THIAGO DE SOUZA MOURA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  SILVANA SOARES DE ARAUJO MESQUITA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 46590
Catalogação:  24/01/2020 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=46590@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=46590@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.46590

Resumo:
The present research aims to understand the perceptions of students and students about gender relations in school, with a clipping for teenage pregnancy. The choice of this object of investigation originated from the verification of the visibility of the pregnant students and the invisibility of the students in the debate about pregnancy in the adolescence in the schools. Thus, during the research the following questions were answered: What are the perceptions of the students and the students about gender regarding the topic of teenage pregnancy? Does the school allow reflections on the theme according to the perceptions of the students and the students? A qualitative research was anchored in two methodological instruments: questionnaires with open questions and pedagogical workshops with an emphasis on image pedagogy and youth protagonism. The research was developed in a public school in the city of Cachoeiras de Macacu RJ together with the ninth grade classes of elementary school. Twenty-five students (twenty one girls and four boys), between the ages of fourteen and seventeen, participated in the study, of whom fourteen students ( twelve girls and two boy) participated in the pedagogical workshops. The theoretical contribution of this research was based on the studies on Pregnancy in Adolescence, Sexualities and Gender, mainly, of the authors: Maria Heilborn, Michel Bozon and Guacira Louro. From the analysis of the data, it was verified that the students indicate the family absence in the debate on sexuality and pregnancy associated with the issue of poor access to information about contraceptive methods. The students, more than the students, point to the internet as the main channel of information about Pregnancy in Adolescence. The school is recognized by boys and girls as a place for possible constructions of reflections on the theme. However, it is verified that in the school the debates on gender, sexuality and pregnancy in the adolescence are directed to biological discourses permeated by the control and prevention. Regarding gender relations in teenage pregnancy, the perceptions of the students are directed to the existence of two distinct pregnancies: that of the girls, considered the Pregnancy of Changes and that of the boys, considered the Easier Pregnancy.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui