$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: PEDAGOGICAL PRACTICES AND DIGITAL TECHNOLOGIES IN HIGHER EDUCATION: INITIAL TEACHER TRAINING AND INNOVATION AT FEDERAL UNIVERSITY OF MATO GROSSO DO SUL (UFMS)
Autor: DAIANI DAMM
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MAGDA PISCHETOLA - ADVISOR
JACIRA HELENA DO VALLE PEREIRA ASSIS - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 35475
Catalogação:  31/10/2018 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=35475@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=35475@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.35475

Resumo:
The present study focused on pedagogical practices with the use of digital technologies in undergraduate courses at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). The general objective of the research was to identify and analyze the characteristics of pedagogical practices with the use of digital technologies from the point of view of institutional projects and the perceptions of teachers and students of these courses, in order to identify the level of technological capital of teachers and the relation of this capital to pedagogical practices, considered innovative within the institutional context. The methodological path started with a literature review, through the analysis of course projects, a questionnaire for coordinators and a questionnaire for teachers and students, finalizing with teachers and students interviews. We highlighted on this study the integration of different analytical procedures in order to obtain descriptive, relational and comprehensive knowledge. The research indicates that, although in most pedagogical projects there are disciplines that deal with the use of digital technologies and that teachers use several digital resources in their pedagogical practices, the level of incorporation does not yet allow this use to overcome the instrumental one. The few innovative experiences found demonstrate that, the technological capital of teachers is a preponderant factor for the changes in pedagogical practices, but these isolated experiences do not yet have a dissemination and adhesion potential of the group, since there is not a favorable climate for the innovation in the institution, perhaps because there is no institutional project to foster the use of digital technologies in pedagogical practice or a teacher training institutional policy that establishes goals for improvement in teacher training.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui