$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: ANALYSIS OF LINGUISTIC PROCESSING DEMANDS RELATED TO TEXTS AND QUESTIONS IN SAERJINHO S PORTUGUESE LANGUAGE TESTS
Autor: PATRICIA CONCEICAO RIBEIRO ARTEIRO ANNECHINE MARCAL
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ERICA DOS SANTOS RODRIGUES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 23892
Catalogação:  15/01/2015 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=23892@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=23892@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.23892

Resumo:
This thesis is aimed at investigating the processing demands related to taking the SAERJinho s Portuguese Language Tests (the Education Evaluation System of the State of Rio de Janeiro), by focusing, in particular, on textual-linguistic factors involved in reading the statements of the mentioned tests. In the literature review, we present the theoretical framework for reading processing, its cognitive and metacognitive aspects, as well as the concepts of readability and intelligibility. Due to the semiotic multiplicity that characterizes the texts of the tests analyzed, the concepts of multi-modality and multi-literacy are considered. Additionally, we present the literature regarding text genres, focusing on the identification of the most recurrent genres in the tests examined. A brief characterization of the types of multiple choice questions used in objective tests is also established, bearing in mind that metacognitive aspects associated with the resolution of these types of question may affect students performance on the tests. In order to understand the criteria involved in test preparation, we consider the Brazilian National Curriculum Parameters for the Secondary Education, which are the reference basis of the Reference Matrix used in the preparation of the SAERJinho. Before showing the analyses, the SAERJinho is introduced. In the methodology chapter, the research corpus is shown, as well as the tool used to verify the readability level of the texts (Coh-Metrix-Port) and the Flesch reading score associated with each text. Then, we analyze the text genres, the types of multiple choice questions and also the skills and the specific topics covered in the questions. Research results show that it is necessary to re-evaluate the criteria involved in the elaboration of the tests and they also point out that high school students should urgently develop their reading proficiency (such as, for example, inferring implicit information in a text, identifying the text s topic and the purpose of texts of different genres) and, consequently, achieve good results in the evaluations.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
CHAPTER 7  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui