XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: ON THE ROLE OF LANGUAGE IN THE DEVELOPMENT OF HIGHER COGNITIVE FUNCTIONS: THE FEATURE POINT OF VIEW OF COMPLEMENT CLAUSES AND THE MASTERING OF FALSE BELIEFS Autor: CLARA NOVOA GONCALVES VILLARINHO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
LETICIA MARIA SICURO CORREA - ADVISOR
MARINA ROSA ANA AUGUSTO - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 21874
Catalogação: 14/08/2013 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21874@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21874@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.21874
Resumo:
Título: ON THE ROLE OF LANGUAGE IN THE DEVELOPMENT OF HIGHER COGNITIVE FUNCTIONS: THE FEATURE POINT OF VIEW OF COMPLEMENT CLAUSES AND THE MASTERING OF FALSE BELIEFS Autor: CLARA NOVOA GONCALVES VILLARINHO
MARINA ROSA ANA AUGUSTO - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 21874
Catalogação: 14/08/2013 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21874@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21874@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.21874
Resumo:
This dissertation investigates the hypothesis that acquiring knowledge
concerning the syntactic feature Point-of-View (PoV) in CPs of complement
clauses (CCs) subcategorized by verbs of belief is a necessary condition for
children to achieve a fully developed Theory of Mind (ToM) – the ability to
ascribe false beliefs (FBs) to others and to predict their reasoning and action based
on it (usually achieved by 4 years of age) (cf. DE VILLIERS AND DE
VILLIERS, 2009) (henceforth, PoV-FBHypothesis). In particular, this study
aimed to verify the extent to which PoV-FBH can be maintained; to evaluate the
possibility of incorporating a PoV feature in an on-line model of syntactic
computation grounded in minimalist assumptions (Corrêa & Augusto, 2007;
2011) and to characterize the developmental course of the acquisition of
knowledge concerning this feature in the light of a procedural theory of language
acquisition (Corrêa, 2009). The possibility of PoV being represented as a formal
feature or as a semantic feature was considered in three analyses of CCs. It is
argued that no matter how this feature is characterized, the acquisition of the
knowledge it represents would inevitably rely on semantic bootstrapping, which
presupposes the cognitive ability of distinguishing points of view. As for the
empirical investigation, 8 experiments were conducted. Experiments 1-6 aimed at
assessing 3;3-3;5 year olds ability to cope with a number of the demands of the
traditional FB and Memory for Complements (MC) tasks, which supports PoVFBH,
such as the ability to cope with object WH, the factivity of mental verbs and
factuality. The production of CCs and childrens ability to cope with a linguistic
task that includes a FB situation were also investigated. In experiment 7,
childrens ability to assign truth-values to CCs and for both clauses of the
complex sentence was evaluated. In Experiment 8 the role of language recursion
for first- and second-order FB reasoning was investigated with 6;2 year-old
children. In general, the results suggested that i) childrens failure on the
traditional FB and MC tasks does not necessarily mean difficulty in dealing with
CCs or FBs, insofar as they do not cope with most of the demands these tasks
presuppose; ii) 3 year olds correctly assign truth-values to CCs, though assigning
the truth-value for the main clause (the whole sentence) independently of the
truth-value of the CC is particularly costly; iii) first- and second-order FB
reasoning can be undertaken on the basis of non-recursive structures, although
recursive structures seem to facilitate it. In sum, both in the light of the possible
developmental courses of acquisition considered here and on the basis of the
results obtained, it would be hard for the PoV-FBH to be maintained, as it stands.
Metacognitive abilities may be required for children to be able to ignore the truthvalue
of the CC when assigning a truth-value for the complex sentence. It is
argued that the possible role of CCs in the development of ToM is to provide a
representation that can be used to facilitate FB reasoning, not to support it.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |