$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: INTELLECTUALS AND MILITANCY: THE PERMANENT FORUM FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE STATE OF RIO DE JANEIRO AS A SPACE FOR POLITICAL PRACTICE
Autor: ROSIANE BRANDÃO SIQUEIRA ALVES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  SONIA KRAMER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 66330
Catalogação:  26/03/2024 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66330@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66330@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.66330

Resumo:
With the aim of listening to stories told by the founding group of the Permanent Forum of Early Childhood Education of Rio de Janeiro/FPEI-RJ, the research presents the history of the creation of the Forum - in the 1990s - told by the intellectuals interviewed. The thesis analyzes the intertwining of the participation of these intellectuals in the process of creating the Forum and in the public policies of Early Childhood Education, revealing their itineraries and insertion in the social spaces and political activism that constituted experiences/trajectories and reiterates the encounter between the individual and the collective in the story in which they were co-participants. The reports, defined as oral sources, confirm the perspective of oral history, which allows for versions of history based on listening to multiple and different narrators. The dialectical relationship between practice and theory, from the theoretical perspectives of Bakhtin and Gramsci, enabled an approach in which language and the subject are treated as dynamic and unfinished, (capable of questioning and resisting forces), a broad and deep view of the dynamics social issues and possibilities for change. The subjects of this research are understood as organic intellectuals of a social movement that marks culture in the field of Early Childhood Education, whose characteristic is the association between thought, knowledge and social practice linked to the world of work, political and cultural organizations. Understood as a collective intellectual, the Permanent Forum of Early Childhood Education of Rio de Janeiro occupies the position of mobilizer and articulator of the struggle for the cause of young children, in a process of multiple trajectories and diverse instances, which involves disputes between the interests of different subjects and projects, in order to be configured itself as a movement of permanent discussion and action.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui