$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: REBELLIONS IN THE BODY: PRESENTATIONS OF JOUISSANCE AND STABILIZATIONS OF THE BODY IN JACQUES LACAN, WITH PINA BAUSCH AND HIJIKATA TATSUMI
Autor: THEREZA MONTEIRO DE C DE F SOUZA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MARCUS ANDRE VIEIRA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 62484
Catalogação:  09/05/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62484@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62484@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62484

Resumo:
This thesis aims to circumscribe the concept of jouissance, from its varied presentations, as introduced by Jacques Lacan, in his teaching. We will emphasize the way in which Lacan opposes, to phallic jouissance, another jouissance, sometimes treated as Other jouissance, supplementary, feminine, opaque jouissance, among other nominations. We will assume its nomination as pastout in a privileged way in this Lacanian theorization about jouissance. Given these premises, our investigation will have as its central hypothesis the possibility that this jouissance is sustained without reference to the phallic register – a less common approach, but still present in Lacan s teaching. This jouissance, we will say, can present itself, even if it cannot be understood by knowledge. In order to approach, therefore, a possible presentation of this Other jouissance, we will resort to the artistic methods of Pina Bausch and Hijikata Tatsumi – artists from the field of dance –, especially their ways of dealing with the articulation between body and speech. When it comes to this corporeality for a jouissance that dispenses with the phallus, the theme of writing is present, whether in Lacan s teaching or in the reading of his commentators. As an additional hypothesis, we will assume that the gestures, both in Pina s performances and in Hijikata s creations, translate a materiality outside of the meaning register. We will propose to approximate this operation to a type of writing, a writing of jouissance, in the sense that Éric Laurent gives it, reading Lacan, when working on the difference between typographic and calligraphic writing. This type of writing will help us to think about a possible stabilization of the body, other than the ideal form, the mirror or even a phallic body.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui