$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: PRE-VESTIBULAR PREPARANEM: THE CONSTRUCTION OF A HISTORY AIMED AT THE ACCESS OF TRANSVESTITES AND TRANSSEXUAL PEOPLE TO THE UNIVERSITY
Autor: LAILA QUEIROZ DE SOUZA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ANDREIA CLAPP SALVADOR - ADVISOR
Nº do Conteudo: 46511
Catalogação:  15/01/2020 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=46511@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=46511@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.46511

Resumo:
This work, situated within the field of studies on popular pre-university pre-paratory courses, aims to present the trajectory of Curso Pré-Vestibular Prepara-NEM from the perspectives of participants of its first group, whose classes were held in 2015. The study was developed using a qualitative methodology, with a bibliographic review for building its theoretical foundation. Data and information were collected in semi-structured interviews with nine people, including former students, teachers, collaborators and the conceiver of the enterprise. Two main analytical categories were considered: pre-university preparatory courses, in ac-cordance to Nascimento s (2012) and Santos (2006) perspective stating that such courses act as a place of social movement, since that for their students it is not only about studying to pass on admission tests, but also about developing awareness about multiple inequalities that permeate the inclusion of specific subjects on uni-versities; and Affirmative Action Policies, seen as stated by Gomes (2011) as social politics of recognition that act as compensatory measures aiming at promo-ting the constitutional principle of equality favoring populations that face unequal situations. The results of this study showed that PreparaNEM stands out as a prepa-ratory course conceived for travestis and other trans people, with unique features: it is not hierarchically organized, it prioritizes the protagonism of trans people and, since the course does have its own physical space, its classes take place in spaces provided by partner organizations. We consider that the education envisioned by PreparaNEM contributes to developing reflections on education and socialization of travestis and other trans people, to developing the students autonomy and capa-bility to resist against the manifest transphobia that is evident in the society and specially in school environments, and to the construction of the group s organiza-tion as a network for affection and solidarity. Those aspects allow us to characterize this project as a pioneer one within popular pre-university preparatory courses, re-vealing that the importance of this experience is intersected with the notion of citi-zenship, since the inclusion of travestis and other trans people in universities make them emblematic personalities and active agents in the construction of the narra-tives of their lives.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui