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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: NETSPEAK: ABBREVIATIONS AND OTHER STRATEGIES OF WRITING Autor: TIAGO DA SILVA RIBEIRO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
VIOLETA DE SAN TIAGO DANTAS BARBOSA QUENTAL - ADVISOR
Nº do Conteudo: 9755
Catalogação: 09/04/2007 Liberação: 09/04/2007 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9755&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9755&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9755
Resumo:
Título: NETSPEAK: ABBREVIATIONS AND OTHER STRATEGIES OF WRITING Autor: TIAGO DA SILVA RIBEIRO
Nº do Conteudo: 9755
Catalogação: 09/04/2007 Liberação: 09/04/2007 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9755&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9755&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9755
Resumo:
New environments and new writing tools, in particular
computational
synchronic communication systems, like chats, elicit new
abbreviation forms. In
this dissertation we claim that, although abbreviations
are always been used when
manual task is tiring or when we write under time
pressure, new media brings new
issues to the phenomenon of words abbreviation. The paper
presents an
experiment with students for whom we gave a manuscript
text, originally written
with abbreviations, that we present in the plain form.
Students are asked to rewrite
the text, abbreviating it when they feel that it can be
done. They are divided in two
groups, one with no experience of writing at the Internet
and the other composed
of frequent users of chats, blogs and e-mail systems. The
results show that this
latter group abbreviates more frequently than the other
one, and that the forms
they use to abbreviate indicate some phonetically and
visually based clues which
can be used to formulate rules for decoding these new
kinds of abbreviations. We
also collect data from Internet corpora, specifically from
a blog and a chat site, in
order to confirm our results. The target language is the
Brazilian Portuguese, and
the rules are language oriented, although we are assuming
that these rules can be
adapted to at least occidental languages. Teachers are
interviewed about the so
called netspeak and they also filled a form where they
expressed their points of
view about this writing style. The analysis of their
answers indicates some
interesting discussions about the pedagogy of writing, our
main interest in this
research.