$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: THE CRITICAL LYRIC IN BRAZILIAN CONTEMPORARY POETRY
Autor: ERICK MONTEIRO MORAES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  PAULO FERNANDO HENRIQUES BRITTO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 67302
Catalogação:  11/07/2024 Liberação: 15/07/2024 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=67302&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=67302&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.67302

Resumo:
In this research, we undertake a critical-analytical study of a select corpus of poems written by two contemporary Brazilian poets: Eucanaã Ferraz and Davino Ribeiro de Sena. We work on the premise that their poetry illustrates a trend that synthesizes all the other thrusts of current Brazilian poetry — tradition, rupture,and vitality — by questioning the polarizations bequeathed by the univocal accountof the lyric and the modern which prevailed for much of the 20th century. This refusal of univocity, made evident by the tense conjugation of historically antagonized procedures, pushes these poets to revisit canons, especially the modernist tradition, which makes this synthesis not only synchronic of the diverse contemporary scene, but also diachronic, as it constitutes a composite of diverse traditions. In this revision, discontinuities and meanings unforeseen in the canonized readingsare unveiled, reviving the critical potential often attributed to modern poetry. Since these antagonisms derive, above all, from the schism between lyric and anti-lyric, the lyric imposes itself as the core concept of this study — not despite its anachronism, but precisely thanks to it. This genre, often seen as a remnant of a primitivetemporality, marked by enchantment of the world and anthropomorphism, and therefore unsuited to skeptical and secular modernity, proves to be an exceptional route towards a notion of the contemporary less constrained by the evidence of the historical time. This anachronistic character brings up concepts such as heterogeneity, intertextuality, the sublime, expansion and crisis, all of which are essential to understanding this crop of current Brazilian poetry. At the same time, recognizing that every empirical study involves a series of concepts that require scrutiny in order to avoid the pitfalls of traditional terms that eventually obfuscate their objects, in the first chapter we try to sketch a brief genealogy of genologies, especially of the lyric genre, from its modern irruption with the pseudo-Aristotelian tripartition, through post-lyric critique — whose greatest expression in Brazil is the notion of poetry identified with João Cabral and the concretists — to the contemporary conception drawn up, above all, from the theories of Michel Collot and Jonathan Culler.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui