XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: CONFLICT, AMBIGUITY, AND PRINCIPLES OF JUSTICE IN THE DISTRIBUTION OF ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY: THE CONSTRUCTION OF A POLICY PROBLEM AND A CASE STUDY OF IMPLEMENTATION Autor: MARINA MEIRA DE OLIVEIRA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
CYNTHIA PAES DE CARVALHO - ADVISOR
ALICIA MARIA CATALANO DE BONAMINO - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 62704
Catalogação: 29/05/2023 Liberação: 29/05/2023 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62704&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62704&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62704
Resumo:
Título: CONFLICT, AMBIGUITY, AND PRINCIPLES OF JUSTICE IN THE DISTRIBUTION OF ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY: THE CONSTRUCTION OF A POLICY PROBLEM AND A CASE STUDY OF IMPLEMENTATION Autor: MARINA MEIRA DE OLIVEIRA
ALICIA MARIA CATALANO DE BONAMINO - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 62704
Catalogação: 29/05/2023 Liberação: 29/05/2023 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62704&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62704&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62704
Resumo:
This thesis aims to analyze the distribution of English language proficiency
in Brazil, as well as to understand the decision-making processes that characterize
the implementation of English teaching policies in Rio de Janeiro s public school
system. To do so, it connects two theoretical frameworks: the implementation
literature and the studies on social educational inequalities and principles of justice
aimed at their rectification. Firstly, we mapped the available quantitative data on
English language proficiency in Brazil. The analysis suggested that the distribution
of such knowledge is unequal, as levels of proficiency seem to be significantly
higher for more privileged social groups. English language proficiency, in turn,
helps such groups access and/or maintain these positions. When examining foreign
language education policies in Brazil, we also identified conflicts over the relevance
of language learning in public schools, and disputes over concepts such as language
proficiency and citizenship education. At the base of these conflicts lies a broader
tension between principles of justice, focused on redistribution (of goods and
opportunities) or recognition (of cultural identities). The analysis also pointed out
that these policies favored a high level of ambiguity, therefore establishing an
experimental type of implementation at the local levels. Such implementation type,
combined with low state capacities, contributed to a concentration of English
proficiency among a small group of deserving students. Some of the attempts to
reduce the levels of ambiguity exhibited by those policies – either at the national or
local level – resulted from external influences, rather than a collective construction
of their underlying problem. Consequently, conflict over increased standardization
was raised. As a second aim, this study seeks to understand how the implementation
of policies and changes in English language teaching takes place in such conflicting
environment, by analyzing the case of Rio Global Child Program, developed in Rio
de Janeiro s municipal school system. Based on document analysis and semi structured interviews with different implementing agents, we sought to identify the
conflicts arising from this process, the strategies developed to handle them, and the
principles of justice underlying their manifestation. We identified conflicts related
to a lack of connectivity and power imbalance between central agents, as well as
resistance to implementation at the local level. The strategies devised by the
managing agency of the Program to foster adherence to the policy involved
bargaining with central agents and providing resources and incentives to local
agents. However, strategies failed to reach agreement on the goals of the Program,
due to a deep-rooted conflict over different conceptions of justice, and the social
relevance of English language teaching and learning in public schools. The case
study analysis points out the difficulties in building capacities amid a context of
high conflict. It also suggests that there is still a long way to go before all public school students are equitably provided with opportunities for English language
learning.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |