$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: EMOTIONS IN REMOTE EMERGENCY TEACHING: REFLECTIONS ON PEDAGOGICAL PRACTICES IN PANDEMIC TIMES
Autor: MELISSA CALDERARO GUIMARAES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ADRIANA NOGUEIRA ACCIOLY NOBREGA - ADVISOR
INES KAYON DE MILLER - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 62230
Catalogação:  17/04/2023 Liberação: 17/04/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62230&idi=1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62230&idi=2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62230

Resumo:
This research focuses on pedagogical practices and the related emotions involved in the online educational system. The goal of this autoethnographic, exploratory and contextualized study is to recognize and make deep reflections about the beliefs and emotions that emerge in online classes and to analyze the discourse generated during the interactions that took place in the private tutoring sessions that occurred during the emergency remote study period due to the covid19 pandemic. In order to do that, I utilize theoretical concepts that come from: Applied Linguistics (MOITA LOPES, (MOITA LOPES, 2006; 2013; MILLER, 2013), Exploratory Practice (ALLWRIGHT, 2006; MILLER et al., 2008), Autoethnography (ELLIS, 2004; ADAMS; BOCHNER; ELLIS, 2011; DENZIN; LINCOLN, 2000; BOCHNER; ELLIS, 2000), Beliefs, (BARCELOS, 2001, 2003, 2004; BARCELOS; ABRAHÃO, 2006; ANDRÉ, 1996; KALAJA 1995), Emotions (ZEMBYLAS, 2003a, 2003b, 2005; REZENDE; COELHO, 2010; FAIRCLOUGH, 2001; 2003; hooks, 2013; LE BRETON, 2021), Emergency Remote Teaching (FONSECA; CARDOSO, 2021), Evaluation (THOMPSON; HUNSTON, 2000; THOMPSON; ALBA-JUEZ, 2014; THOMPSON, 2000; MARTIN; WHITE, 2005, HALLIDAY, 1994; 2014), Systemic-Functional Linguistics (FUZER; CABRAL, 2014; NEVES, 1997 ; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014). Aligned with the qualitative research paradigm (DENZIN; LINCOLN, 2006), the contemporary perspective of Applied Linguistics and the ethic-methodological framework of Exploratory Practice, I present the analysis of the conversation exchanges oriented by an exploratory perspective to the online school environment. I assume that the emotions are susceptible to variations provoked by the sociocultural environment in which they emerge (REZENDE; COELHO, 2010). The beliefs and emotions identified in the interactions co-constructed with the collaborating student are observed and studied within a micro context and within a macropolitical context. For the data interpretation, I analyze the meanings of the beliefs and emotions found in the exploratory conversations recorded for investigation. The data analysis of our exploratory conversations yielded the understanding that the collaborating student built, throughout this academic trajectory, beliefs regarding his student-teacher relation that interfered in this process of studying-learning by bringing to the surface emotions about pedagogical practice in the online study environment.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui