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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: GUSTAVO DAHL: LETTERS FROM A FILM ARCHIVIST Autor: TANIA REGINA LEITE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
SERGIO BRUNO GUIMARAES MARTINS - ADVISOR
Nº do Conteudo: 52106
Catalogação: 08/04/2021 Liberação: 08/04/2021 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52106&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52106&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.52106
Resumo:
Título: GUSTAVO DAHL: LETTERS FROM A FILM ARCHIVIST Autor: TANIA REGINA LEITE
Nº do Conteudo: 52106
Catalogação: 08/04/2021 Liberação: 08/04/2021 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52106&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52106&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.52106
Resumo:
Gustavo Dahl (1938-2011), known mainly for his managerial work at the
two major Brazilian film institutions: Embrafilme (1975-1979) and Ancine (2002-
2006), began his career as a film critic in newspapers and then became a
filmmaker. This work focuses on the early years of this trajectory when the then
young student, invited by Paulo Emílio Sales Gomes, publishes the first article for
the Literary Supplement of the newspaper O Estado de S. Paulo (1958 -1961) and
extends for the period of film studies in Europe (1960-1964). As a method, the
analysis of articles and correspondence of the European period is favored, when
Dahl had as interlocutors Paulo Emílio, Glauber Rocha, Paulo César Saraceni and
Joaquim Pedro de Andrade. In the analysis of the articles, we observed the process
of approaching the young São Paulo critic with the Young bossa novissimos, as
Glauber Rocha used to name the group of directors whose first films gave rise to
the movement. In the analysis of the letters it was possible to have a broader
understanding of the relationship among Dahl and the young directors in order to
emphasize the different phases of this process of approximation, from initial
mistrust to deep complicity in the defense of the new Brazilian cinema. Through
this intersection, it was possible to apprehend Dahl s strategic performance at the
origin of Cinema Novo. At stake was the desire for the modernization of Brazilian
cinema and its insertion in the artistic avant-garde of the 1960s, in consonance
with the young cinemas of the period: the French nouvelle vague, the American
independent cinema and the Cuban revolutionary cinema.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |