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Coleção Digital
Título: FORMS OF THE UNCANNY: CONFIGURATIONS OF THE SIMULACRUM IN TIME Autor: IRENE DANOWSKI VIVEIROS DE CASTRO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
RODRIGO GUIMARAES NUNES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 51211
Catalogação: 11/01/2021 Liberação: 11/01/2021 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=51211&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=51211&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.51211
Resumo:
Título: FORMS OF THE UNCANNY: CONFIGURATIONS OF THE SIMULACRUM IN TIME Autor: IRENE DANOWSKI VIVEIROS DE CASTRO
Nº do Conteudo: 51211
Catalogação: 11/01/2021 Liberação: 11/01/2021 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=51211&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=51211&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.51211
Resumo:
This dissertation proposes an analysis of the concept of uncanny (from the
German unheimlich; or infamiliar, the negation of familiarity) with a focus on
finding its conditions of possibility in certain types of discourses in which this
feeling both produces and is produced by a distinct form of time. The infamiliar is
said to be a feeling which emerges both in daily life and in contact with certain
works of fiction (as Freud notes in his essay of the same name, das Unheimliche),
produced by a small distortion or variation of the familiar (that is, of that which is
already known). It differs profoundly from the familiar all the while maintaining
with the latter a superficial resemblance, that is, a similarity in appearance. This is
its main characteristic, namely, being a simulacrum, or false copy, of the familiar.
What follows is a deeper analysis of the types of discourse that are structured around
simulacra, notably the sophist discourse. The uncanny is also characterized, in
fiction, by often accompanying chronological contradictions which suggest a
distortion of space and time in such stories. Therefore, we will also see how the
type of discourse that operates through simulacra constructs a distinct form of time.
Our goal is to blur the limits of the uncanny, showing that it is a product of certain
particularities of language that are present in all types of discourses and so that it is
neither very foreign to us nor restricted to a specific group of literary genres.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |